Chocolicious

Alla inlägg under juni 2014

Av Malin - 30 juni 2014 18:12

Snacka om att jag hade flax med vädret idag. Har regnat hela förmiddagen, då jag varit på jobbet. Å lagom tills jag slutar jobbet så skiner det upp, så vi kunde komma iväg på uteritt.

Red runt skolan idag, ganska så bra underlag eftersom det regnet en del, så var vägarna mjuka och perfekta att rida på. Skittade fram en ganska så lång sträcka och travade sedan fram till asfaltenö. Ny skrittsträcka med klättring uppför galoppbacken och sen travade/galopperade vi runt skolan. Nero kändes pigg och framåt, lite tittig vilket säkert berodde på ett par dagars vila. Det var ju spännande lupiner i stora flockar här och där.


Allt som allt skötte han sig väldigt bra och brydde sig varken om bilar med släp, cyklister eller hoppande och skällande hundar.

Imorgon väntar viloda<g igen och på onsdag hoppas jag kunna ta med mig Nero hem för en uteritt hemma, om vädret verkar ok! Har ju så himla fina ridvägar hemma att jag längtar tills den dag jag har byggt stall hemma och kan ta hem min stjärna!


 

Av Malin - 29 juni 2014 20:30

Ja Nero ser verkligen till att fira sin ledighet ordentligt. Idag hade han rullat sig i lera så stor han var, och matte fick ägna en ansenlig tid åt att borsta bort all lera.

Dessutom känns det som om magen har växt en decimeter på bredden på dessa två dagar. Mattes lilla tjockis!

Var vila som gällde även idag, och efter avklarad rykt och sedvanligt stallpyssel så fick det vara bra för idag.

Imorgon tänkte jag en uteritt för vår del, om vädret håller upp vill säga!


 

Av Malin - 28 juni 2014 18:00

Ja det är vad Nero har under en vecka framåt. Inte helt ledig, men tanken är att vi ska rida kanske tre pass under hela veckan, och dessa ska vara i skogen. Så det kan man kalla för semester.

Var i stallet på förmiddagen idag och just då kändes det ganska skönt med ledigt. Regnet har nämligen vräkt ner hela dagen, och Nero verkade inte misstycka i hagen med regntäcke på.

Men jag längtar efter sol och värme nu!

Av Malin - 27 juni 2014 21:21

Så var vårsäsongens sista tävling avklarad.

Idag blev det en väldigt konstig dag för min del, eftersom jag jobbade inatt och endast fick sova två timmar innan det var dags att gå upp för att hinna till tävlingsplatsen i tid.

Till min stora lycka så visade sig vädret från sin sämsta sida, så regnet vräkte ner när jag skyndade ut i hagen för att hämta Nero. Var iaf väldigt glad att jag hängt fram regntäcka med helhals att ha på sig i hagen, så han var åtminstonde torr och ren. Fick göra om ett par knoppar innan vi lastade och stack. Gick bra att köra trots hällregn.


Väl på plats fortsatte regnet och vi testade en för dagen ny metod, nämligen att sadla och klä om Nero inne i transporten. Även detta gick helt okomplicerat till, och jag tror både jag och Nero var ganska nöjda över att slippa stå ute i regnet.


Framridning inomhus och idag med Ola´s support. Nero kändes väldigt fin redan från start, och Ola höll med, han sa att han aldrig sett Nero gå bättre. Känns skönt att någon annan bekräftar det som jag känner på varje framridning!


Vår tur att komma ut på tävlingsbanan som vi det här laget var ganska så blöt och tung. Det duggregnade dock bara när vi red, istället för ösregnet som drog fram innan.

Nero genomförde ett godkänt travprogram, men i galoppen gjorde han tyvärr samma sak som han gjort flera ggra tidigare, slänger ut bogen i höger galoppfattning och vägrar att forma sig runt innerskänkeln. Suck.....

Drog naturligtvis ner betyget en del, och sen lyckades matte strula till det på slutet genom att glömma att halten ska vara vid X, och istället lägger halten framme ho domaren. Så det var -2 poäng i onödan!


Resultatet blev 59,39 och en 17;e plats av 26 startande.


Lite bilder i skitvädret....


           

Av Malin - 26 juni 2014 23:30

Fick sova ok idag bortsett från en liten promenad vid 10-tiden då Geeris hade rymt och sambon inte fick tag på honom. Som tur är så kommer det lilla skräpdjuret när mamma ropar. In till sängen och sov till 14.30
Stallet efter frukost och började med att mocka till Nero. Borstade och klädde på oss, och det fick bli ridhuset även idag, eftersom regnet drog in.

Idag körde vi ett lösgörande pass där vi fokuserade lite extra på den för oss lite svåra galoppen i LB:3an. Dvs fatta galopp efter hörnet, galoppera två bokstäver, volt och sen snett igenom direkt ur volten med övergång till trav och sen fatta den andra galoppen. Så jag la en övning där jag fattade galopp på rakt spår, la en volt, snett igenom med övergång till trav, ny galoppfattning för andra skänkeln och in på en ny volt och sen direkt snett igenom med övergång och ny fattning.

Mkt nyttig övning som fick Nero riktigt lösgjord och fin i sidorna. Nöjd med dagens känsla!

Efter avskrittningen väntade bad och schamponering för Nero. Å medan han torkade så putsade jag läder, fixade maten och packade transporten. Avslutade med att knoppa och sen fick Nero, iklädd pyjamasen återvända till boxen!

Av Malin - 25 juni 2014 21:00

Härligt ledig dag för både mig och sambon bjöd på skön sovmorgon och god frukost. Mös med katterna och plockade lite hemma på förmiddagen och avnjöt sedan en god pannkakslunch tillsammans.

Efter lunch lite egna aktiviteter med stallet för min del.

Idag skulle ju Nero enbart skrittas efter gårdagens massage, så trots lite regnskurar så gav vi oss ut i 35minuter. Nero skrittade på med raska steg bredvid matte. Är så skönt att se när han riktigt rullar på i skritten och kommer igenom hela ryggen. SÅ nyttigt att göra detta ordentligt. En ordentlig skrittur, oavsett om det är för hand eller uppsuttet är guld värt.


Nu väntar dock dagar med fulltecknad planering. Jobbar nämligen två nätter, och har lyckats planera in en tävling på fredag kl 12.52 Å jag brukar egentligen sova till 12.00 när jag vakar av. Men så lär inte fallet bli denna gång.


Så imorgon, väntar förutom ett dressyrpass för Nero, även dusch och knoppning. Plus att jag ska packa iordning ALLT!

Så fredag hoppas jag hinna sova ett par timmar, innan det blir avfärd mot Lindesberg. LB:3 står på agendan denna gång och för första gången ska Ola vara på plats och pusha oss lite på framridningen och dessutom se själva programmet, så vi vet hur vi ska jobba vidare under tävlingsupphållet nu i sommar.


Väl hemma från stallet hade sambon shoppat med sig 15 liter jordgubbar...mums!

Jag ÄLSKAR jordgubbar. Så vi har ätit och fryst in i stora lass...Mmm.


 

Av Malin - 24 juni 2014 20:00

Ja eller vad man nu ska kalla det för.

Jobbar ju en del extra i kommunen på sommaren, och idag var jag iväg på en liten introduktion på stället jag ska vara på i sommar, så mellan 9-13 så befann jag mig där.

Åkte hemåt lagom för att avnjuta lunch tillsammans med sambon och sen en stunds avkoppling hemma.

Stallet vid 15-tiden så jag skulle hinna med att rida innan Pia skulle komma för massage.

Så klädde på Nero och även idag fick det bli en tur i ridhuset. Spanade en lång stund på utebanan. men det dammade så fruktansvärt där nere, så det var inte att tänka på.


Idag var det en mjukare Nero än igår, och vi fortsatte med lösgörande arbete i form av öppnor, slutor och lite skänkelvikningar i både skritt och trav. I galoppen fortsatte vi med bärigheten i fattningarna och att hitta den lugna, stora galoppen, utan att lägga sig på i mattes hand. Allt eftersom hittar han helt rätt, och då blir känslan stundtals väldigt bra.

Skrittade av och sen fick Nero mumsa lite hö i väntan på att Pia skulle komma.


Sen blev det massage för hela slanten. Pia hittade mycket riktigt en liten låsning i vänster bog som hon släppte på. Så imorgon får det blir skrittpromenad för pojken!


Längtar efter lite mer sommar och värme...så bjuder på en härlig sommarbild från förra året!

 

Av Malin - 23 juni 2014 15:15

Så var nätterna avklarade och Neros vilodagar till ända. Sov ju till lunch idag och åkte därefter till stallet.

Blev ett dressyrpass i ridhuset eftersom vädret inte riktigt bjöd på något uteridväder.


Å idag hade jag en pigg pållis att jobba med. Han sköter sig alltid väldigt bra, men det märks att han blir lite extra turboladdad och i galoppen drog han iväg ett par gånger på långsidan - skojsigt att springa fort!


Kändes lite stel i vänsterbogen, tror han har skuttat runt i hagen med lite för mycket överskottsenergi de här dagarna. Jobbade igenom ordentligt, och imorgon kommer dessutom Pia, så det passar fint. Tycker dock vi fick igenom känslan i galoppen helt ok, trots lite busspring!


Blev en tur till mamma och pappa för lite höravlastning på kvällen. Det är ju säsongen nu!



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards