Chocolicious

Alla inlägg under juli 2015

Av Malin - 31 juli 2015 17:44

Ny tävlingsdag för mig och Nero. Hästarna fick stå kvar inne imorse då jag var på plats i stallet strax efter 9. Onödigt att gå ut och smutsa ner sig eftersom regnet vräkte ner och Nero älskar att rulla sig.


FIxade stallet, släppte ut Dino och knoppade sedan Nero. Rullade mot Gyttorp och var på plats i exakt tid. Härligt med parkering på asfalstplan idag, innebar noll lera att trampa runt i.

Klädde på Nero och mig själv och lagom tills jag skulle hoppa upp så började det naturligtvis att regna. Skrittade upp till framridningen som var inomhus, vilekt naturligtvis var skönt, även om jag var redigt blöt efter att ha skrittade dit.
Nero kändes väldigt fin på framridningen idag och lagom taggade.


Inne på banan fick jag en bättre känsla idag då Nero bjöd ärligt genom hela ritten och  inte hittade på några direkta hyss. Lite småkraffs som kostar lite poäng ,en ändå med känslan av att vi börjar hitta tillbaka.

Vi red ihop 63,71% och slutade på en sjätteplats, var dock inte mer än 1% upp till en tredje plats, så det är ändå småkraffset som gör skillnaden ibland. Exemplevis så blev det lite väl måna travsteg på inridningen i galopp innan Nero gjorde halt, å det kostar en 5,5 istället för en 7:a eftersom halten för övrigt var helt korrekt.


Hade sambon med som fotade lite idag, så idag bjuder vi på lite bilder....


                                               

Av Malin - 30 juli 2015 17:15

Usch....gårdagens tävling i spöreng uppskattades inte av mina vita ridbyxor. Sadeln och tyglarna gjorde fina märken på hela ridbyxorna, och trots flera försök med diverse rengöringsmedel så är byxorna visserligen vita, men skoningen är ljusgrå. Så kan det gå.

Eftersom jag inte ville ha såna tvåfärgade varianter att rida i så körde jag en avstickare till Degerfors Ridsport lite på förlust för att se om det fanns några där. De har ju haft rea med 50% på all häst och ryttarutrustning sen i maj, så jag trodde nog inte att jag skulle hitta något nu. Men döm om min stora lycka när jag hittade min älskade Pikeur Lugana i två exemplar i min storlek, så jag köpte båda paren, så nu behöver jag inte tänka på det framöver. Hittade dessutom två andra Pikeur ridbyxor som passade, så jag shoppade loss ordentligt med fyra nya ridbyxor. Köpte även två tredelade bett med fasta ringar och en kandarstång samt ett grimskaft. Så det blev en riktigt trevlig eftermiddag.


Stallet efter det där jag red ett dressyrpass på banan med Nero idag för att mjuka igenom efter gårdagens tävling.

Idag kändes han superfin och jag önskade nästan att tävlingen varit idag, hoppas vi kan bibehålla känslan tills imorgon. Lufitg, mjuk och följsam, det är mumma det!


Efter avslutat pass fick Nero en välbehövlig dusch och sedan fick han och Dino gå in och äta mellis så Nero inte hinner smutsa ner sig igen.

Av Malin - 29 juli 2015 23:30

Helvetsväder utan dess like har verkligen kantat denna dag. Det har regnat, å regnat, å regnat lite till.

Sov ju till lunch och ägnade mig sedan åt katterna och slappade lite hemma innan det var dags att åka till stallet vid 16-tiden. Regnet vräkte ner, så jag dressade på mig ordentligt med regnkläder och skyndade mig att hämta in Nero från hagen. Duschen skippade vi idag eftersom han var renspolad av regnet, så han fick stå inne och äta hö medan jag mockade, fixade maten och slutligen knoppade och pysslade med honom. Rullade mot Karlstad och Sörmon vid 17.30 och fick med oss mamma som sällis idag.


Regnet vräkte ner hela vägen till Karlstad, och när vi kör in på parkeringen så står den under vatten och påminner mer om en lervälling än något annat. Skojsigt att lasta ut Nero och klä oss i rena vita och putsade saker. ALLT var skitigt och dyngsurt innan jag ens hunnit skritta av parkeringen.

Famridning inne i tältet där jag idag hade lyckan att råka ut för en samling ouppfostrade värmländska tävlingsekipage som bevisligen inte vet hur man uppför sig på en framridningsbana där flera ekipage håller till. Det var flängande galopp hit och dit, inklusive vägar som ingen någonsin hört talas om, vilket medför att det är omöjligt att hålla ett flyt i sin egen framridning för rätt vad det är så dyker ett ekipage upp mitt i min ridväg och det är aldrig tal om att visa hänsyn.


Tur att Nero trots allt är väldigt snäll och okomplicerad när detta inträffar.


Inne på själva tävlingsbanan så kändes han lite ofokuserad och det tillhör inte riktigt vanligheterna. Tycker ändå han gjorde en ok ritt, även om vi hade ett par rejäla missar som kostade oss mycket poäng. Men däremellan var känslan riktigt bra stundtals och allt som allt går det ändå framåt.


Vi red ihop 59, 34% och en 5:e plats. Så antingen var alla deltagande väldigt dåliga, eller så dömde domaren lågt. Vi hade trots allt mycket 7:or blandat med 5,5 och dessutom en 0 poängare på förvända galoppen där Nero körde trav istället, å där är det koefficient, vilket innebar att det kostade mycket poäng.

Så nu tar vi helt enkelt nya tag mot nästa tävling som är redan på fredag.


Var inte hemma förrens klockan passerade 23 och med precis allting dyngsurt..isch!


Tur jag kunde mysa med mina älsklingar.....

Finaste Måns....!

   

Av Malin - 28 juli 2015 19:45

Imorgon är det dags för tävling igen efter ett par veckors uppehåll. Är ju mellan nätterna nu, men det fick bli ett dressyrpass på banan med Nero idag iaf. Behövde mjuka igenom lite och känna oss för inför morgondagen. Red mycket lösgörande i en lite djupare och lägre form, och när han kändes fin där så kunde jag plocka upp honom och känna på tävlingsformen.


 


Tycker han känns bättre, jämnare och med mer flyt igenom hela kroppen. Efter avslutat pass fick Nero återvända ut i hagen tillsammans med Dino.

Grabbarna verkade måttligt förtjusta över att det regnat så mycket sista tiden.


 


Nu ytterligare en natt på jobbet och sen blir det tävling för hela slanten imorgon kväll! Startar 19.38 så det blir en sen kväll för vår del...

Av Malin - 27 juli 2015 20:45

Har jag försökt få till idag iaf. Inte det lättaste att sova när grannarna spikar och bankar på altanen och katterna kommer för mys. Gav upp vid 14-tiden och åt frukost. 


Färdigställde Annas tårta och överlämnade i deras vård... 

 


I stallet fick dock hästarna vila och jag mockade, fixade mat och plockade lite med tvätten. Tillbaka hemma blev det mys med Bagheera i sängen innan ytterligare en natt tar vid..


   

Av Malin - 26 juli 2015 23:30

Skitväder innebar en perfekt ursäkt att stanna inomhus och baka. Blev flera olika sorter idag då jag lovat att baka åt Anna som fyller år på tisdag. 


Så idag blev det en omgång med succékaka till Anna...

 

Påbörjade även Annas födelsedagstårta.. 


 

En härlig skapelse för den sanna chokladälskaren!


Avslutade med att testa ett nytt påhitt..

Rulltårta med touch av kaffe i själva botten och fyllning med dulce de leche, grädde och hallon...mums!

 


Stallet på eftermiddagen och idag kom vi inte undan regnet. Jag och Nero körde ett dressyrpass på banan som var i perfekt skick idag. Nyharvad och lagom fuktad av regnet bjöd den på fin svikt som Nero gillade. 

Red igenom delar ur både LA:1 och LA:3 då det väntar dubbla tävlingar till veckan. 


På onsdag är det Sörmon som står som värd, och på fredag ska vi till Gyttorp. Spännande nu när han känns så fin!

Av Malin - 25 juli 2015 23:00

Ledig dag med massor av tid hos hästarna. Var smart nog att räkna med att skitvädret som meteorologerna varnat för skulle dra in under dagen, så jag satte omedelbart fart med att rida. Nero fick vara först ut och idag körde vi ett lösgörande pass med modellen lång och låg. Nero bjöd på fint arbete i både trav och galopp. Gjorde väldigt fina övergångar med bibehållen bärighet och styrka. I galoppen kortade jag upp honom mot slutet och red förvänd galopp och även lite övergångar till skritt. 


När Nero var avskrittad och påklädd för det stundande regnvädret så fick han byta plats med Dino i hagen. 


Dino går verkligen framåt med stormsteg. För varje ny sak jag introducerar så förbättras den föregående snabbt. Skrittade fram på lång tygel. Bad om trav och Dino bjuder fint och följer spåret utan att vingla eller gena i hörnen. Idag travade vi tre varv åt vardera håll, å provade sedan lite volter. Går riktigt bra även det. Bad om galopp, och vips så fattar han superenkelt galopp och vi galopperar ett helt varv runt fyrkanten och när jag ber honom bryta av så gör han det helt kontrollerat utan ett endast steg i slängtrav! 


Är så kär i den pållen för han är helt makalös. Gör mig då glad och förundrad varje dag.


Tillbaks till hagen med Dino och eftersom regnet lyste med din frånvaro passade jag på att mocka ur hagen. Så skönt när det är gjort. 


Å lagom tills jag går in för att fixa stallet då börjar det regna. Snacka om flax!


Busungarna samdricker vatten...

 

Av Malin - 24 juli 2015 22:30

Härligt med fredag och ledig helg för min del. Sov av vid 12-tiden och åt frukost tillsammans med sambon, eller ja sambon åt lunch samtidigt. Plockade lite hemma med tvätt och disk, körde dammsugaren och fräschade till huset. Så skönt att göra det innan helgen drar igång ordentligt.


Fick bli stallet på eftermiddagen och efter att ha mockat och fixat med maten så hämtade jag in Nero. Fick bli en uteritt idag, dock i dressyrsadeln så vi kunde fortsätta jobba med den härliga bärigheten vi hade på banan igår. Nero blev lite spänd initialt då vi först mötte en älg, och sen en granne i permobil. Så snart grannen öppnat munnen så slutade han dock att vara otäck. KnasNero. Resten av ridturen gick fint och Nero fortsatte att jobba med väldigt fin ryggverkan och bakbensaktivitet. Härlig känsla.


Tilbaka i stallet passade vi på att ta med oss vatten till hagen när jag skulle släppa ut Nero igen. Vi har en väldigt snitsig trehjuling med flak som vi använder som vattentransportör. Å dessutom har vi väldigt coola hästar, så både Nero och DIno funkar superfint att köra cykel tillsammans med....


   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards