Chocolicious

Alla inlägg under februari 2014

Av Malin - 28 februari 2014 21:32

...stod på dagens agenda. Jobbade ju inatt och sov till lunch. Åkte därefter till stallet och hann lagom med att mocka och fixa maten innan hästarna ville komma in. Tog med mig min lilla smutsgris ner till spolspiltan och duschade ben och svans.

Dagens pass ägnade vi mycket tid åt att jobba på galoppfattningar. Nero måste bli rappare på att fatta direkt på hjälpen och bibehålla formen genom fattningen. Han är lite lat där och sätter sig inte riktigt utan faller gärna isär. Blev iaf bättre med lite fokus på just det idag.

Ägnade mig även åt att förbereda lite mat till Nero inför morgondagen, då Erika tar hand om honom eftersom jag ska ut på roligheter - GÖTEBORG HORSE SHOW :-D

Av Malin - 27 februari 2014 20:32

Dagarna rullar på, idag väntade stallet redan på morgonen eftersom vi hade hovis inplanerad. Vi är fyra stycken i stallet som alla använder samma hovis, och idag tog han oss alla fyra samtidigt. Så jag åkte dit och passade på att rida innan det var vår tur. Idag blev det ett dressyrpass nere i ridhuset. Red ungefär samma som sista Ola-träningen, och Nero kändes så fin idag. Bärig och lyhörd genomförde han samtliga övningar utan att tappa takt eller form, och det är en härlig känsla. Red vara 30 minuter idag, men det räcker när han går som han gjorde idag.


 

Finaste killen min!


Tillbaka uppe i stallet var det således dags att sko och medan Nero blev fin om fötterna passade jag på att mocka och fixa maten. Idag tog vi bort snösulorna men behöll broddarna, så lite vårigt känns det allt!

Av Malin - 26 februari 2014 20:15

Ledig dag med lite av varje på programmet. Lite sovmorgon till att börja med och sen en sväng till pappa för att ta itu med städning och rengöring av den gamla transporten som nu ska ut på annons. Så vet ni någon som är intresserad av ett enkelaxlat släp i gott skick så får ni gärna tipsa!


Vidare till stallet efter lunch där hoppning stod på schemat för dagen. Byggde fram en liten bana med tre upphöjda cavalettisar på ena sidan, ett kryss med markbom på diagonalen och ett rättuppstående på ena kortsidan. Red igång Nero som kändes pigg, och det visade han att han var med en gång. Han brände iväg över första hindret med glada språng, så vi fick ta tillbaka och påminna om att vi ska vänta på chaffisen på ryggen. Efter lite trixande så hoppade vi i allafall samtliga hinder både själva och som kombinationer. Avslutade med att rida lite galoppjobb på volten och skrittade sedan av samtidigt som Wardon kom in och kikade på bommarna. Spännande!


När jag var tillbaka i stallet fick jag sms från pappa, och höll på att svimma när jag såg vad som hade hänt!


 

Högtryckstvätten som jag nyss använt och tvättat transporten med hade fattat eld och brunnit ner till en plasthög, å bara 1,5m från transporten. Tack och lov kom pappa hem och fick syn på det så han kunde släcka elden innan det blev värre än vad det redan är....suck!

Av Malin - 25 februari 2014 22:00

Idag blev det en riktigt lång dag i bil för min del.

Väckarklockan ringde vid 6 imorse, så efter frukost och påklädning åkte jag hem till mamma och pappa och hämtade upp bilen samt pappa. En snabbis till stallet där jag mockade och hängde fram matpåsar och hinkar till Nero. Sen påbörjade vi resan söderut för att titta på hästtransporten.

Bra torrt väglag och solsken, så det var riktig vårfeeling längs resan. Anlände till Löddeköpinge vid 13-tiden och hittade en riktigt fin transport. Så efter lite dealing så kopplade vi på transporten och påbörjade resan hemåt. Även hemresan flöt på fint och trasnporten flöt som gjutet efter bilen oavsett vägskick och kurvor. Var hemma igen vid 21-tiden, så det blev verkligen en heldag!


 

Så nu är den min, och jag ska köra en sedvanlig genomgång och putsning av den, så kommer den att glänsa som ny för den var verkligen i bra skick. Lite solblekt i lacken, men invändigt är den nästan oanvänd och med såväl sadlkammare och foderbord så kommer vi att resa som kungliga till tävlingar framöver   

Av Malin - 24 februari 2014 23:35

Ytterligare en fulltecknad ledig dag där det hunnits med lite av varje.

Började med en skön sovmorgon och hade lyckan att hitta biljetter till GHS på lördag, så nu blir det en trip till Göteborg för lite mer hästeri. Å det ser vi alltid fram emot.


Sen var det bara att bege sig till stallet där dressyrträning för Ola väntade. Hämtade in en skitig häst från hagen och efter grundlig rengöring och påklädning var i redo att köra. Å idag blev det ett riktigt AHA-pass.

Gårdagens fulridning ledde defentivit till att vi fick riktig feeling idag. Vi jobbar vidare med mycket öppna och där är det stor skillnad. Nero orkar inte riktigt hålla tempot uppe, men nu har han slutat att hetsa upp sig och stampa, utan forsätter med samma fina takt och bärighet, bara lite långsammare, och tempot kommer ju med styrkan.

Även längs med spåret får han ett bättre flyt genom hela rörelsen.

För att inte tala om galoppen, där har han verkligen blivit lösgjord och bärig. Han kommer upp i framdelen och bär sig självständigt i en riktigt luftig och rörlig galopp, istället för att bara rusa iväg.


Så mycket beröm från Ola för den utvecklingen. Känns ju roligt nu när tävlingssäsongen börjar närma sig.


Ut med Nero i hagen igen och sen väntade mockning och matfix. Hade även hand om Willia åt Erika idag, men det var snabbt marscherat. Hem och äta lite lunch. Sen åkte jag och hämtade biljetterna till GHS och vidare till stallet för omgång nummer två - Massage med Pia. Nero hade lite spänningar fram i höger bog, vilket är vad jag känt av lite sista passen, då han känts lite stelare att rida igenom och forma åt höger. Å sen hade han lite spänningar strax framför korset och mot bärbensknölen, vilket hon släppte på och avslutningsvis fick han laserbehandling av aktuella områden. Nero verkade riktigt nöjd och stod och njöt av behandlingen.


Imorgon väntar en trip neråt i landet för att titta och förhoppningsvis köpa transporten som jag berättade om häromdagen. Spännande   


 

Av Malin - 23 februari 2014 23:00

Sista natten och jag gick upp vid lunch. Sambon fyller år idag så vi åt mysfrukost tillsammans och så blev det lite födelsedagspresentutdelning.

Till stallet efter det för insläpp av samtliga hästar och ett dressyrpass med Nero. Samtliga hästar stod och väntade på mig när jag kom dit, så jag skyndade mig att mocka och fixa Neros mat innan jag började med min egen stjärna. Å han hade verkligen geggat runt i leran idag, så vi begav oss direkt till spolspiltan, där jag förutom att spola ben och svans även fick spola hela täcket och sen stoppa in det direkt i tvättmaskinen. Suck!


Tillbaka med Nero till boxen och lite eftermiddagsmat medan jag hämtade in övriga hästar och bytte täcken till förbannelse. Sen var det äntligen dags att dressa om och bege oss ner till ridhuset.


Idag blev det riktig fulridning, ni vet när man verkligen jobbar med grunden och tar igenom ordentligt. Inget finlir utan mer grundjobbet. Nero kändes lite stel och motvillig idag så det kändes extra bra att ha ordentligt med tid att jobba igenom de olika delarna. Så efter att ha skrittat fram och flyttat lite lätt så blev det mycket fokus på travjobbet. I höger varv vill han inte riktigt runda sig runt skänkeln, utan försökte flyta ut och flyttade undan rumpan istället, så där jobbade vi massor med att mjuka och runda igenom. Samma jobb i galoppen, för där försökte han springa ifrån jobbet och kasta ut bogen, så samma jobb där. Dvs verkligen runda igenom och sätta honom på rumpan.


Jobbigt, men oj vilken skillnad det blev mot slutet. Fick honom helt lösgjord och jag kunde rida lite längningar längs långsida och diagonalen. Så ett riktigt genomarbetat pass.


Kvällen blev fullt upp med kalas och god mat.

Av Malin - 22 februari 2014 19:14

Sovit halva dagen efter ytterligare en natt på jobbet. Sen tyckte mina småkillar att det räckte och kom i tur och ordning och pussade tills matte var vaken. Jaja, tur att dom är så goa   

Så efter frukost så har jag och sambon hunnit med att baka både cheesecake och semmeltårta till morgondagens kalas, sambon fyller år.


Har ringt på en hästtransport idag, vill ju köpa en boogievagn så det blir lite stabilare nu när vi ska ut och åka en hel del på tävlingar framöver. Dessutom vill jag gärna ha med ordentligt foderbord i transporten när vi nu ska tävla dubbla klasser och Nero behöver kunna äta och vila mellan klasserna. Så vi får väl se om det klaffar...isåfall blir det en liten trip på tisdag för att hämta den.


Å idag har jag äntligen gjort slag i saken och bokat in uppkörning för utökad B-behörighet, så jag får dra med min stora, tunga bil. Så jag fick tid 3/4, så nu ska vi plugga lite lastvikter, föränkringar och säkerhetsuppgifter så jag är redo. Körningen tror jag inte blir några bekymmer, eftersom jag kört transport i många år och är en van förare.


Har kvällsfodring i stallet idag, så jag mockar och fixar med resten i samband med det, sista natten för denna helgen nu, så imorgon blir det ridning igen....tjoho!

Av Malin - 21 februari 2014 20:00

Japp....drygt en månad kvar tills årets första tävling. Anmälde mig till två stycken idag, så nu blir det fokusering och upplägg av ridningen fram till dess. Här ska det preppas och filas på programmen!


Har anmält mig till både Karlskoga Ridklubbs tävlings 22/3 samt Färjestads Tävling 6/4. Så nu blir det fullt ös!


Idag blev det ytterligare ett dressyrpass i ett fullproppat ridhuset där vi var fem ekipage på ena halvan samtidigt. Som tur är så bryr sig inte Nero nämnvärt om de andra ekipagen utan vi kan rida på som jag planerat. Idag red vi fortsättning på gårdagens pass med mycket lösgörande och mjukgörande arbete. Stor skillnad idag då Nero var mycket mjukare och mer med på noterna. Öppna på volten, skänkelvikningar och fattningar. Så såg dagens upplägg ut!


Å snart närmar sig detta.....

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards