Chocolicious

Alla inlägg under september 2012

Av Malin - 30 september 2012 23:30

Ledig dag med stallet på eftermiddagen, eftersom vi ägnade förmiddagen åt att röja jaktpass i skogen. Passade ganske font med att ta stallet på eftermiddagen då det pågick dressyrtävlingar på anläggningen hela dagen, och fram mot eftermiddagen började det ändå lugna ner sig med folk. Så när jag kom dit stod Nero och mumsade hö i boxen. Hade gått fint med ut och insläpp även idag, och varit lugnt i hagen. Eva frågade och vi ville följa med ut på en liten lugn uteritt, och det tackar vi ju inte nej till :-)Så jag och Nero tillsammans med Eva och Skutt tog en lugn sväng längs vägen bortåt. En perfekt tur där Nero fick superbra träning på att under lugnt sällskap möte säkert 20 bilar och en vespa. Vi gick förbi fyrhjulingar, båtar, trailersläp osv och Nero skötte sig med den äran. Är så stolt över honom. Dessutom tuffade han till sig under turen, så mot slutet skrittade han minsann först på långa tyglar och med vippande öron!En jättetrevlig tur som vi absolut får göra om!

Av Malin - 29 september 2012 21:26

Oj oj, sitter här och är smått chockad vill jag lova.

Vår glaslucka till inbyggnadsugnen har precis exploderat, helt utan förvarning och skrämt livet ur oss!

Satt inne i vardagsrummet och väntade på att maten skulle bli klar när det låter som ett pistolskott ute i köket och en katten rivstartar ut i hallen. Jag och sambon kastar oss ut i hallen för att mötas av glassplitter över hela köket, å mitt i röran ligger handtaget till ugnsluckan...  

Det är glas ÖVERALLT, så jag skyndar mig att fånga in katterna i famnen och bära iväg till tvättstugan där vi stängde in dem, fram med dammsugaren och påbörja städningen. Slog samtidigt av strömmen till ugnen och sen var det bara att börja dammsuga och torka golv och alla andra plana och icke plana ytor....suck, precis vad man längtar efter en lördagskväll!


Annars.....har dagen varit riktigt bra!

Var ju uppe tidigt imorse och till stallet för dagens ihopsläpp för Nero. Så jag var på plats vid 8-tiden, vi hjälptes åt att klä på täcken och för Neros del även damasker och boots runt om. Så ut med alla andra hästar och sedan fick Bosse gå ut först, å sen släppte vi ut Nero. Idel pipande och hälsande, samt lite rejs innan vi även hämtade ut Skutt och så var flocken fullbordade.


Å jag är så glad, för det gick så bra! Självklart blev det lite pipande och viftande med framben osv...men det tycker jag hör till när man släpper ihop. Hästarna rejsade ett par varv och Nero såg genuint lycklig ut när han sträckte ut hela hagens längd med dom nya kompisarna. Å efter en halvtimmes bus så lugnande dom ner sig och började beta, å Nero rullade sig både en och två gånger. Å det var det hela. Sen var det lugnt hela dagen och insläppet hade gått jättebra. Nero gick in först av killarna i sin hage och stod nöjd och lugn i boxen och åt när vi kom dit.


Han har även hittat vattenkoppen och dricker direkt ur den, så nu kan jag ta bort hinken. Ägnade resten av förmiddagen åt att plocka med saker och få ordning på allt, men nu börjar det bli ordning och reda i stallet, skönt!


 

Av Malin - 28 september 2012 23:23

Ledig dag på jobbet innebar fullt ös med resten.

Började med lite sovmorgon innan veckohandling stod på schemat. Så en tur till ICA för att spendera lite pengar stod på förmiddagens agenda.

Åkte till stallet efter lunch och började plocka. Snacka om att jag har mycket prylar, vilket inte är något jag reflekterar över när det är utfördelat på massa olika stället. Men samlat blev det massor med lådor och fyllde hela min transport. Sambon kom till stallet på eftermiddagen och då hjälptes vi åt att plocka in allt. Körde iväg och lyfte ut allting i nya stallet igen.


Ordnade med krokar och sadelhängar och började så smått planera för vart jag ska göra av alla grejor.


Körde tillbaka till stallet med en tom transport och hämtade ut Nero från boxen. Gjorde iordning honom för ett pass på ridbanan, där sambon idag passade på att fotografera oss. Riktigt roligt att se hur han har utvecklats, han skötte sig riktigt bra idag och jag känner stor skillnad   


Så idag bjuder jag på en riktigt bildbomb från dagens ridpass.



Skrittar fram i ca 10 minuter...

     



Lite uppmjukande travarbete i en ledigare form med fokus på framåtbjudning i 10 minuter...

       



Efter lite uppmjukande arbete och skrittpaus, satte vi lite mer krav på arbetet under 5-10 minuter...

               



Å avslutar med 5-10 minuters galopparbete med skrittpaus när vi byter varv, där fokus ligger på framåtbjudning och att hålla galoppen stor och balanserad...

   


Avslutar med att trava av under 5 minuter och skrittar sedan av på långa tyglar....

Så total arbetstid är, om man bortser från när jag skrittar fram och skrittar av, ca 30 minuter vilket jag tycker är lagom långa pass, å då ingår det alltid skrittpauser vid flera tillfällen under dessa 30 minuter.


Mattes duktiga kille   


Efter avslutat ridpass borstade jag av Nero och sedan lastade vi och åkte direkt till nya stallet. Nero lastade sig i princip själv, han är så otroligt duktig!


Väl framme var han lite spak och tyckte att hästen bredvid var lite otäckt, eftersom han inte riktigt såg vad det var som fanns på andra sidan boxgallret. Men annars tog han det faktiskt med ganska stor ro. Han åt sitt hö och kikade sig nyfiket omkring på de andra pållisarna. Så nu hoppas vi att det blir en lugn natt, och ffa att morgondagens ihopsläpp i hagen går bra!

Av Malin - 27 september 2012 20:28

Börjar blir ganska trött på det här vädret nu. Önskar att vi kunde få lite fint höstväder med sol och hög klar luft, men istället får vi dras med konstant regn och hagar och ridbanor som är som lerfält, tunga och kladdiga   

Jobbade återigen en lång dag och var inte i stallet förrens klockan passerat 17. Hästarna var redan inne så jag plockade ut Nero och borstade honom. Han hade tack och lov INTE rullat sig idag, så det var snabbt överstökat. På med grejer och upp till ridbanan där vi idag hade sällskap av Kerstin och Alcytano en stund.


Har börjat hoppa upp utanför stallet och skritta upp till ridbanan, vilket går jättebra.

Ridbanan var tung och jätteblöt, så vi körde ett ganska lätt pass idag där vi red igenom gångarterna och jobbade lite med övergångar. Nero jobbade på bra och när vi hunnit halvvägs genom passet så öppnade sig himlen och regnet bara vräkte ner    Så Nero och jag simmade fram på banan en stund innan jag gav upp och skrittade av ner till stallet. In och spolade hästen, rengjorde alla grejor och fixade mat till pållis.


Sista natten i stallet för Nero för imorgon eftermiddag bär det av till nya stallet. Ska bli kul och spännande, men även lite otäckt   

Så imorgon blir en lång dag med mycket packade och flyttande av saker. Blir kul!



Bjuder på en bild från första dagen i nuvarande stallet, där han hunnit stå i 4 månader och hunnit byta plats med Urax.

 

Av Malin - 26 september 2012 21:10

Smutsgrisen fortsätter att lattja runt i hagen i värsta grisstilen.

Idag hade han adderat ett blött lager lera ovanpå det redan torra lagret, vilket gör det fullkomligt omöjligt att borsta bort det. Så när jag kom till stallet vid 17.30 tiden så hittade jag en enormt smutsig häst i hagen. Så idag improviserade vi med att duscha Nero.

Hade ju ändå tänkt försöka bada honom nu innan det blir för kallt och vinterpälsen blir för tjock, men hade väl egentligen inte tänkt göra det idag.

Men när hästen kom in och såg ut som han gjorde så var det inget annat att välja på. Så Nero fick gå direkt in till spolspiltan där vi drog igång med varmt vatten och ett rejält spraymunstycke.


Nero var jätteduktig och stod helt still när jag spolade och skrubbade för att få lös alla lager med lera. Så när hela hästan äntligen var blöt och avsköljd så tog jag fram svamp och schampo och löddrade in hela pållis. Han såg ut som en löddrig, cappucinofärgad boll när jag var klar...  


Sen sköljde vi med varmt vatten och skrapade bort allt vatten. Redde ut man och svans med balsam och glansspray. Sen fick Nero ett fleecetäcke och eftermiddagsmat i boxen. Han såg ganska nöjd ut när jag åkte därifrån   


 


Av Malin - 25 september 2012 21:47

Idag hade jag utbildning hela dagen och Nero fick således en vilodag att bara skrota i hagen!

Var ganska glad när jag kom till stallet att det var just idag han skulle vila eftersom han var som en stor torkad lerkaka när jag kom dit. Han hade tjocka kakor på hela rumpan och manen var full i lera.

Så jag mockade och fixade maten och gav Nero en puss på mulen innan han fick återvända in i boxen och fortsätta med sitt eftermiddagshö.


Hemma fick småbjörnarna lite kvalitetstid istället och jag hann plocka med både det ena och det andra!


 

Av Malin - 24 september 2012 22:00

Ja idag var det riktigt tungridet på banan då det regnat kraftigt under sista dygnet. Var ju tacksamt nog uppehåll och ganska fint väder när jag kom till stallet. Å bäst av allt var att Nero inte hade smutsat ner sig lika illa som igår.


Körde ett ganska lugnt pass med tanke på den tunga banan. Mycket skritt och ganska korta pass med trav och galopparbete. Kerstin kom upp och red Alcytano samtidigt och det gick jättefint. Nero verkade inte bry sig alls om att det var en annan häst på banan samtidigt, utan lyssnade fint på mattes åsikter.


Börjar släppa en hel del och Nero gör fina övergångar från skritt till trav med bibehållen form och framåtbjudning. Är alltid väldigt noga med att lära hästen från början att den ska ha med sig bjudningen in i övergången, så har man otroligt mycket vunnet, istället för att ha en häst som bara stannar så snart du gör en förhållning eller tempoväxling.


 


Nu väntar två dagars vila för Nero, det gäller ju att blanda arbete och vila i en lagom mix. Hoppas hinna med att bada honom någon dag, så han är ren och snygg innan vi flyttar till nya stallet.

Av Malin - 23 september 2012 20:05

Suck...idag hade Nero verkligen fått till det. Det är vid dessa tillfällen man är glad om det är vilodag på schemat, samt att man har tillgång till spolspilta!

Åkte till stallet på eftermiddagen och han lagom med att mocka innan det var dags att ta in hästarna. Nero hade verkligen badat i gyttja idag och hade lera längs med hela benen och under hela magen. Bakbenen var som om han legat i ett gyttjebad och gonat   


Så det var bara att leda hästen direkt från hagen och in i spolspiltan där vi ägnade oss åt 15 minuters spolning och rengöring av halva hästen innan han var tillräckligt ren för att platsa i boxen. Borstade medan han mumsade hö. Hoppas bara att han inte jobbar lika hårt med gyttjan imorgon när jag har tänkt rida efter jobbet!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards