Chocolicious

Alla inlägg under juni 2011

Av Malin - 30 juni 2011 15:49

Dagen bjuder på fortsatt fint väder och solbrännan börjar komma på plats vid det här laget. Tog en skön morgonpromenad och redan då gassade solen från en klarblå himmel. Njöt av förmiddagen på trappen i solen med en bok och mina små missar som slöade i gräset.


Vid 12-tiden styrde jag stegen mot stallet och uteritt med Alcytano. Skönt nog så fläktade det betydligt mer idag. vilket gjorde bromsarna mindre besvärliga. Red en ny sväng idag som var trevlig, det enda trista var att man var tvungen att vända, för jag vet inte om det går att rida runt?!

Körde trav lättridning med fokus på lite mer rund och låg idag, så han fick sträcka ut ordentligt. Jobbade även liknande i galoppen, med en önskan om att han skulle trycka på lite mer. Var ytterst nära att rida omkull i galoppen, Alcytano lyckades snubbla på sig själv och vi var nere för räkning, men han lyckades reda upp situationen och vi tog oss vidare med endast lite skrap på framsidan av hovarna.


Jerez fick komma in för en stunds kel och lite borstning. Han älskar när man kliar honom längs halsen och upp mot huvudet bakom öronen, han kommer väl inte riktigt åt där själv och han njöt verkligen av att bli kliad, underläppen hängde långt ner och darrade när matte tog i med naglarna.

En kamerapuss bjöd han på  

   


Eftermiddagen och kvällen ska ägnas åt höbärgning, pluttisen måste ju ha mat i höst och vinter   

Av Malin - 29 juni 2011 15:30

Ahh..äntligen är den riktiga sommaren här, finns det något bätte än svensk sommarvärme?!

Lämnade in bilen på AC-service tidigt på morgonen och tog sambons bil till stallet. Borstade och kelade lite med Jerez och la på nytt flugmedel. Redan tidigt på morgonen är det snuskigt varmt, men hästarna går ut redan vid 5.30, och då är det nog helt ok kan jag tänka mig.


Efter stallet drog vi till sommarstugan för att njuta av solen på bästa sätt. Hela dagen spenderades i slött tempo med sol och bad, premiärdopp för min del  , samt kortspel och god mat. Återvände hemåt relativt tidigt för att släppa ut småbjörnarna lite här hemma.


Det gäller att njuta av dom fina dagarna, för jag misstänker att det snart är dags för dåligt väder igen   

Av Malin - 28 juni 2011 20:19

Idag sken solen från en klarblå himmel från det att jag slog upp ögonen imorse, härligt! 

Började med en skön promenad, lite frukost på trappen och sen en tur till stallet. Dressyrpass på banan med Alcytano stod på schemat. Förberedde oss väl genom att spreja hela Alcytano med Renons flugspray och smeta ut fyra ess salva runt mule och ögon.. Sen var det bara att ge sig ut till bromsarna.

Som tur var gick Alcytano riktigt bra idag, kändes mjuk och arbetsvillig. Jobbade mycket i trav och galopp för att hålla bromsarna borta, vilket fungerade ganska bra faktiskt. Galopparbetet blir bara bättre och bättre och när han skärper till sig och kommer till ordentligt arbete är han supertrevlig att jobba med  

Efter 45 minuter rann svetten om oss båda och Alcytano fick en välförtjänt helkroppsdusch innan han fick återvända till hagen.


Plockade sedan in Jerez och hade tänkt ta en promenad, men ändrade mig med anledning av värmen och alla bromsarna, tror varken han eller jag skulle uppskattat en promenad under dessa förhållanden. Så det blev lite mysig borstning inomhus i skydd från båda bromsar och värme. Sprayade även Jerez med flugmedel och satte på den nya flyveilen.


Resten av dagen har spenderats i solen med en god bok. Skönt!

Av Malin - 27 juni 2011 18:59

Tvi vad vidriga bromsarna är    Red en uteritt med Alcytano på förmiddagen och bromshelvetena fullkomligt festade loss på oss båda.

Man kan ju få panik för mindre   

Red iallafall en tur med mestadels trav och galoppabete eftersom skritten inte var att tänka på ur bromssynpunkt! Alcytano kändes lite tvär idag, vet inte riktigt varför, om det var bromsarnas förtjänst att han blev lite splittrad. Imorgon blir det en tur på ridbanan så vi får ta igenom lite mer ordentligt.


Plockade in Jerez och borstade lite, han var oxå lite uppstressad över bromsarnas framfart så jag smörjde på ordentligt med bromsmotande medel. Tog en sväng förbi Granngården på hemvägen och köpte en flyveil, eftersom Jerez och hans hagkompisar envisas med att plocka av honom huvan.


Hemma blev det njuta av solskenet och kratta den sista delen med matjord till gräsmattan på framsidan! Får nog vänta med att så det sisa gräset tills det kommer in lite regn, för nu är det så torrt och varmt   

Av Malin - 26 juni 2011 20:47

Idag tog vi en mjukstart med tömkörning eftersom min svullna fot omöjliggjorde att ta på sig ordentliga skor med stålhätta för den lastningsträning som jag hade planerat att genomföra.


Duktiga Jerez lät sig snällt bli påklädd samtliga prylar innan vi promenerade ut till banan. Testade även Alcytanos senskydd idag (Lamicell PRO), eftersom jag tänkte investera i ett par till Jerez, dock var de han hade lite väl långa, så jag får kika runt om jag hittar några som är kortare, tips mottages tacksamt!


Jobbade ett par varv i skritt där vi gick igenom alla kommandon, med start och stopp samt sväng. Verkar sitta. Övergick till att känna lite i traven, där gick han oxå mycket trevligt på såväl rakt spår som på volt. Avslutade med en galopprunda i vardera varv, fint flyt och bra tempo, kul!


Avslutade med att promenera runt lite innan han fick återvända till hagen!


På eftermiddagen blev det en tur till mina föräldrar med fika och mat samt lite kortspel, trevligt och gott!

Av Malin - 25 juni 2011 10:15

Stallet på morgonen och en puss på Jerez som fick gå ut i hagen med polarna för en skön vilodag.

Sambon och jag styrde bilen mot sommarstugan och en trevlig tur ut med båten. Jocke, Kattis och Adde åkte med i sin båt och vi sammanstrålade vid forsen för att grilla korv och njuta av ledigheten.

Oturligt nog lyckades fröken klumpeduns välta en 50kg sten över foten, så sen fick jag inte på mig stöveln igen, svullet som satan!

Jaja, det var ju gott med grillad korv vid brasan åtminstonde. Därefter återvände vi till båtarna för lite fiske. Fick en fin abborre och sex fjompiga små gäddor som åkte tillbaka i. Återvände till stugan efter ett par timmar för lite kortspel innan vi drog igång grillningen för kvällen. Blev grillad kycklingfilé med färskpotatis och lite olika såser. Till förrätt hade Jocke fixat crepes fyllda med en röra av gös, lök,  cremefraiche och tigersås. Gott! Efterrätten bestod av valfri glass från klassikerlådan, Sandwich för mig, samt chokladtryfflar   

Av Malin - 24 juni 2011 18:16

Jaha, då var det midsommarafton!

Började dagen med en skön morgonpromenad innan frukost, trodde jag skulle få regn på mig men klarade mig precis. Ät därefter en härlig frukost med jordgubbar i filen  

Därefter var det stallet som stod på tur. Tog med mig Jerez ut på en härlig promenad, den första på över två veckor. VÄRLDENS FINASTE PÅLLIS, skötte sig helt fantastiskt. Det är lika fascinerande varje gång man hanterar unghästar, att se hur kunskapen verkligen har mognat till i skallen på dem under vilan. Han skötte sig exemplariskt idag och matte var så stolt över honom. Vi gick en del av den mysiga uterittstur som jag ridit med Alcytano sista veckorna. Vilket innebar en helt ny tur för Jerez´s del. Hann med en hel del smått och gott. Vi gick förbi arbetande grävmaskin, nemas promlemas. Mötte på flertalet bilar, vilket han hanterade alldeles utmärkt genom att fortsätta skritta helt obemärkt. Vi hade tom turen att få möte bil medan vi gick över bron, två ggr. Även detta skötte han med den äran, pluttisen  

Nya turen var jättetrevlig att promenera på, med mjukt och trevligt underlag.

Efter en timmes promenad var vi hemma igen och Jerez fick återvända till hagen.


Väl hemma fixade vi klassisk midsommarlunch, dvs färskpotatis med gräddfilssås med gräslök samt sill för sambon och skinka för mig, som inte äter sill. Smaskigt  


Sen tog jag med mig en hyffsat glad sambo ut för att plocka blommor, kanske inte hans favoritsysselsättning men är det midsommar så är det, blev fina buketter iaf!

  Sen blev det till att duka bordet och förbereda för kvällens gäster. God mat blir det, skagentoast till förrätt, grillad fläskfilé samt grillad kycklingiflé med färskpotatis och olika såser till huvudrätt samt jordgubbar och glass till efterrätt!


    Så... Trevlig Midsommar!

Av Malin - 23 juni 2011 18:15

Äntligen så hade hovis tid att komma och verka Jerez.

Naturligtvis var det regnoväder som hette duga, så jag plockade in Jerez en stund innan så hovarna skulle hinna torka lite. När jag hämtar honom i hagen har han precis rullat sig i värsta lerpölen så geggan bara rinner om honom. Var inget annat än att placera pållis i spolspiltan och försöka få bort det värsta innan hovis kom.


Verkningen gick fint och anledningen till att hoven hade spruckit var att det kommit upp smågrus mellan hovvägg och bärrand, vilket det lätt blir när dom börjar bli lite långa och det skrapas emot när dom springer i leran i hagen. Blev väldans fint iaf!


Så nu kan vi köra igång med lite promenader etc igen!

På eftermiddagen hade vi besök av Lotta&Kari med barn. Lotta och jag tog en skön promenad, vildsvinsturen, med hundarna medan Raymond och Kari med barn åkte fyrhjuling i gropen.

Passade även på att baka vaniljbullar i långpanna, blev supergott, saftigt och mumsigt värre   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards