Chocolicious

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin - 23 mars 2016 19:30

...stod på dagens agenda. Den gick igenom helt utan anmärkning och jag fick dessutom beröm för en snygg transport med bra golv och utmärkta bromsar   


Stallet på eftermiddagen där Dino idag fick ett ridpass på banan. Han är ju coolare än de flesta och står snällt still medan jag hoppar upp på ryggen. Idag blev det skritt och trav längs med spåret. Vi övade på att hitta en jämn bjudning och jämnt stöd. Han är ju fortfarande ganska så vinglig och det märks att kroppen växt ifrån honom lite. Men det kommer med övning och muskler. Hans inställning ör det iaf inget fel på. Min stjärna!


 


Nero fick vila idag då mörkret föll snabbt över stallet och jag var iskall.


Är ju en dag imorgon med!

Av Malin - 22 mars 2016 19:15

Yup yup...då var det dags igen!


Idag blev en lite annorlunda dag. Sovmorgon som drog iväg ända till 10.30, så var hela förmiddag förbi..suck, nattjobb i alla ära men jag avskyr att sova bort halva dagarna.

Snabb frukost och sen styrde jag och sambon bilen mot Jem&Fix för att köpa pellets och penseér. Har haft ett missljud från bilen sista dagarna, så jag passade på att smita in på Mekonomen som ligger granne med Jem&Fix för att se om någon hade möjlighet att lyssna på det. Å döm om min förvåning och stora glädje när vi fick köra in bilen direkt och dessutom fick besked om att bilen fick stanna där, då de inte tyckte jag skulle åka mer med det missljudet, som tydligen kom från något generatorhjul. Snacka om superservice och otroligt trevligt bemötande.

Så mamma fick komma och hämta oss så vi kunde låna hennes bil under dagen.


Snabbt hem, lunch och sen direkt till stallet eftersom Rebecca skulle komma vid 14.00

Vi började med Dino och mycket riktigt så tryckte hoppsadeln bakom manken, då han ändrat sig en hel del. Efter lite tillägg av stoppning under bossorna så planade sadeln bättre och tryckte mot manken försvann. Fick även rådet att rida med fårskinnspadden med ilägg i bak tillsvidare. Dressyrsadeln låg bättre, men fick lite mer stoppning för att passa bättre.


DIno skötte sig superfint när matte hoppade upp och ner och provade sadeln.


Nero näst ut, och även han hade musklat på sig mer, så jag kunde använda samma ilägg i hoppsadeln och dressyrsadeln på honom. Där fick vi mycket beröm då Rebecca tyckte han såg otroligt nöjd och fin ut i ridningen och i kroppen. Kul att höra.


Efter detta fick det bli stallfix och sedan vända bil och transport hem till pappa för att hämta hö. Blev bjudna på fika och åkte sedan tillbaka till stallet för att lasta in höet och släppa in samtliga hästar.

Var ganska så trött innan vi var hemma!


Sötaste Månseman hade intagit gosställningen...snälla mamma klappa mig på magen, för det älskar jag!   

 



Av Malin - 21 mars 2016 23:15

Nattjobb avslutat för denna helgen och jag sov av till lunch idag. Snabb frukost och sen direkt till stallet där Daniel väntade på att ta hand om hovarna på båda mina killar. Nero först ut, nya skor och nu åkte såväl broddar som snösulor av, så nu hoppas vi att det inte blir mer snö och drivis!


När Nero var klar var det dags för Dino att bli verkad. Brukar låta Daniel kika på homom varannan gång för att rätta till ev snedslitningar etc. Dino bli lätt lite hög i trakterna och sliter mer på bakhovarna än fram, pga att han har redigt med övertramp. Så idag verkade Daniel ner trakterna lite och skar rent strålarna. Annars ser det jättefint ut och Dino får fortsätta gå barfota iallafall fram till hösten om det fungerar bra.


När båda killarna var klara tog jag med mig Dino upp på ridbanan för att longera honom. Idag blev det utan sadel i väntan på Rebeccas besök imorgon.

Dino skötte sig fint och fick jobba lite mer idag med fokus på att stärka övergångarna och komma till lite mer rättställt arbete. Avslutade med att skritta av ut till vägen och tillbaka. Nöjd kille som fick komma ut i hagen igen.


Även Nero och jag tog en promenad för att röra lite på oss. Han är helt ohalt och nästan ingen svullnad kvar. Dock fortsatt lite värmeökad. Så då nöjda vi oss med att skritta idag.


Å såg dessutom ett härligt vårtecken...


 


På kvällen var vi till mamma och pappa för att fira pappas födelsedag. God mat och trevligt umgänge!


Å dag till ära gick jag all in....


Rocka Sockorna...

 

Av Malin - 20 mars 2016 22:59

Så var helgen snart slut och jag har sista natten av tre kvar att jobba. 

Stallet på eftermiddagen och idag var det vilodag för båda killarna. Mockade och ställde fram maten innan jag hämtade in Nero. Bättre i benet och imorgon kommer Daniel för att sko, sen blir det nog en skrittur, så får vi se hur han känns. Ryktade honom ordentligt och släppte sedan in honom i boxen. Hämtade in Dino som fick samma behandling. Han verkade lite missnöjd över att inte få arbeta idag, men viktigt med vilodagar när man är ung och växer. 


Imorgon väntar som sagt hovslagaren som ska fixa fötterna på båda mina killar. 

Tisdag kommer Rebecca för att kolla sadlarna och då ska vi dessutom hämta hö. 

Onsdag ska jag besikta transporten.

Torsdag och fredag jobbar jag natt på jobbet och efter lite påskfirande på lördag så väntar Gothenburg Horse Show... Med väeldscupfinal i dressyr och shopping på mässan   


Underbart ljus när jag åkte hem från stallet... 

 

Av Malin - 19 mars 2016 22:45

...innebär vissa problem. Dino har helt enkelt breddat sig ur sadeln. Tog hjälp av Anna idag för att prova med lite olika inlägg och se hur det såg ut när jag satt i sadeln. 

Men Dino visade tydligt vart problemet låg då han inte bjöd fram utan stod emot. Å mycket riktigt så tryckte sadeln rätt rejält runt manken. Så det är bara att ringa ut Rebecca igen för ny kontroll. 


Nero fick springa med mig idag så Anna kunde kolla ev hälta. Å den killen är väl bra underhållande. Han skrittade så fint bredvid mig både fram och tillbaka längs vägen, å när jag ber om trav så blir han helt till sig och visar istället samlad galopp på helt slakt grimskaft. Dvs han försöker inte sticka eller så, utan är bara så glad att få visa upp sig. Så efter ett par vändor med skänkelvikningar i galopp vid hand så får jag honom att bjuda på trav. Dock ingen normal trav utan modell flashig ökad trav med fint undersatta bakben och rörlig buren front. 


Jaja, han är inte halt iaf. Dock fortfarande lite värmeökad men knappt någon svullnad kvar. 

Blir vila för honom även imorgon. 

Av Malin - 18 mars 2016 19:45

Inför helgens nattjobb så blev det sovmorgon idag och stallet vid lunch. Hade lunchfodring på min lott och var på plats vid 11 för att greja med Dino innan lunchen serverades. 


Borstade honom ordentligt, vinterpälsen försvinner i allt snabbare takt, vilket känns härligt och välbehövligt. Dino påminner lite om en sibirisk björn med allt ludd.

På med utrustning och ut till ridbanan. Longerade honom i båda varven och jobbade med röstkommandon som han svarade fint på. 

När han rastats tillräckligt så hämtade vi pallen och jag hoppade upp. Massa beröm och så skrittade vi ett par steg, gjorde halt, beröm, skrittade ett par steg och sen hoppade jag av. Uppmärksammade att sadeln gled ner över hans numera enorma manke och tryckte, får prova med fårskinnspadden under. 


Tillbaka i stallet fick han återigen en ordentlig rykt med massageborsten, något som han verkligen uppskattar. 


Nero fortsatt värmeökad och svullen så han får fortsätta vila. Innebär ju att vi tyvärr får hoppa helgens Pelle-träning. Surt, men inte så mycket att diskutera. 


Lunchfodrade och fixade stallet. Vidare hemåt för lunch och dusch. Sen väntade storhandling på Ica med sambon och en välbehövlig tvätt av min skitiga bil...Fick dock sitta i kö till biltvätten då det var fler än jag som hade skitiga bilar!

 

Av Malin - 17 mars 2016 21:52

Ibland blir det inte riktigt som man planerat, och andra gånger blir det bättre än planerat. Ledig dag idag vilket innebar sovmorgon och hemmamys med katterna som ville gå ut i det fina vädret. 


Åkte till stallet vid 11-tiden och mockade och fixade mat och vatten. Hämtade in Nero för en uteritt. Å när jag ryktade honom så upptäcker jag att han är svullen och värmeökad på utsidan av kotan höger fram. Suck!


Han har antingen halkat och vrickat sig i hagen, eller blivit sparkad av Dino. Så jag masserade in kylgel, promenerade honom för hand i 15 minuter och han visade ingen hämta. Tillbaka med Nero i hagen och hämtade in Dino istället. 


Äntligen har snön och isen släppt så vi kan sätta igång igen. Klädde på Dino all utrustning och begav oss upp till ridbanan. Longerade Dino i båda varven i samtliga gångarter och han var superduktig. Avslutade med att ställa mig på pallen och hoppa upp ett par ggr. Dino var totalt obrydd av detta och mest fokuserade på att få sina sedvanliga godisar när jag väl satt på plats. 


Världens coolaste unghäst som efter 4,5månads vila från ridning inte ens blinkar när jag hoppar upp. Massor med beröm och en ordentlig rykt efter avslutat pass!


 


Av Malin - 16 mars 2016 21:15

Jobb till 15.30 och sen direkt till stallet. Hade inplanerad tur till ridhuset tillsammans med Anna idag och skyndade mig därför att mocka och göra klart i stallet. Hämtade in Nero, borstade och klädde på oss. Skrittade iväg till ridhuset och när vi kommit 50m upptäckte Anna att hon glömt hjälmen. Så Nero och jag tog en solpaus medan Anna och Jacke skyndade sig tillbaka. 


Väl på plats i ridhuset, där vi var ensamma fick vi till ett väldigt bra pass idag. Jobbade igenom Nero ordentligt i skritt, trav och galopp. När han kändes mjuk och helt loss så gick vi in på lite mer finslip av detaljer. Jobbade med våra enkla byten och idag blev de riktigt bra. Väl undersatt bakdel och fint lyft i framdelen. Han fångade upp sig själv och gjorde fina övergångar. Så nöjd!


Avslutade med att plocka upp honom i tävlingsform och känna mig för i skänkelvikningar och lite galopparbete. 


 


Nero och Jacke var matchande snygga i sina bruna outfits... 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards