Chocolicious

Alla inlägg under maj 2016

Av Malin - 7 maj 2016 21:00

Helt enkelt underbart att vakna upp till detta underbara sommarväder. Det är klarblå himmel, strålande solsken och riktigt varmt. Då är livet som hästägare ganska så härligt!   

Idag började jag förmiddagen på hemmaplan med att släppa ut björnarna och sen bakade jag en tårta åt mamma som fyllt år och som vi ska fira ikväll med middag hemma hos min syster.

Passade även på att sitta ute i solen och jobba lite på brännan.


Efter lunch vände jag bilen mot stallet. Mockade och fixade med maten till killarna. Sambon kom till undsättning och vi hjälptes åt att mocka ut ytterligare en del ur vinterhagen. Bara en tredjedel kvar och det tar jag imorgon.


Hämtade in Dino för ett dressyrpass på ridbanan. Dagen till ära hade sambon med kameran, så vi snyggade till oss med både benlindor och dressyrsadeln idag. Nyttigt för Dino att öva inför livet som dressyrhäst...

Han har blivit så himla stor min lilla kille och ger ett ganska så mäktigt intryck när man sitter på honom. Idag så skrittade, travade och galopperade vi både på rakt och böjt spår. Höll på i 20 minuter i värmen, sen var det nog och vi skrittade av. Så här kommer lite härliga bilder på min pluttis   


                                                                       


När Dino var återbördad till hagen bytte jag till Nero som idag fick ett kortare pass på ridbanan. Mjukade igenom ordentligt i samtliga gångarter, även Nero kändes lite matt i värmen. Jobbade lösgörande med öppna, sluta och skänkelvikning i samtliga gångarter med god effekt.


När ridningen var avklarad installerade jag samtliga hästar i boxarna för kvällen och kunde sedan rulla hemåt.

Dusch och sen vidare hem till min syrra för middag och trevligt umgänge!

Av Malin - 6 maj 2016 22:29

Fredag och en helt ledig dag som inleder en helt ledig helg för min del. Så lyxigt att vara treledig, det är jag inte bortskämd med sedan tidigare.

Började dagen i stallet, var på plats vid 8-tiden och idag var det preimärdags för gräshage för alla hästarna. Dino som hade vilodag idag fick komma ut i hagen direkt på morgonen. Skojsigt värre!


Dino på språng....

 

Höet som jag la ut var inte särskilt intressant...gräset lockade mer!

 


När Dino var ute i hagen så klädde jag på Nero och vi tog en långritt ute.

Red runt sågen och njöt av en helt underbar tur med solsken, fågelkvitter och riktig vårkänsla. Nero var pigg och glad och vi rullade på i samtliga gångarter...


På väg in i trollskogen...

 

Fullt med fina vitsippor länge vägen!

 


När vi kom tillbaka till stallet igen så fick Nero duscha innan han fick komma ut i hagen tillsammans med Dino. Det var glada pållar som brallade lös...


När hästarna var ute ägnade jag mig åt att mocka och ställa fram mat och vatten. Mockade ur delar av gamla hagen och satte upp insläppet till gräshagen innan jag fick återvända hemåt.

Eftermiddagen har spenderats tillsammans med katter och sambo i solskenet ...

 

Tog en promenad och njöt av att bara vara. Avslutade dagen med att veckohandla på ICA och nu blir det soffmys framför TV:n.

Av Malin - 5 maj 2016 22:15

Nero hade vilodag idag, så det innebar bara en häst att rida efter jobbet. Härligt väder med solsken och värme gör att dagarna känns så himla härliga nu.

Efter att stallet var fixat så borstade jag Dino och klädde på oss. Idag stod uteritt på agendan, och även idag red vi själva. Duktiga killen skrittade snällt genom hagen och in i skogen. Idag red vi den andra slingan och Dino skrittade supersnällt genom skogen, där det stundtals var lite kletigt. När vi kom ut på skogsvägen så travade vi en bit. Dino bjöd fint framåt utan att bli hetsig eller stressad. När vi travat en bit skrittpausade vi och tog en godisbit. Kom fram mot vägskälet där Dino blev lite tveksam för att det var ett stort slukhål i vägen där någon stoppat ner en halvgran, och bakom det står det en stor fälle i trä. Så vi stannade och tittade på det. När Dino tittat lite så klappade jag på honom och bad honom gå fram, vilket han gjorde utan att tvek. Dutkig kille, beröm och godis.

Travade vidare och provade även lite galopp.

Vi vände efter yttareliggare 200m och red samma väg tillbaka. Dino skötte sig superfint och galopperade en lite längre sträcka med god bjudning. Avslutade med att skritta hemåt genom skogen innan vi slutligen var hemma. Massor med beröm till min fina kille!


Det har hänt en del sen denna bild togs, är endast 1 år sedan och då var vi på vår första "uteritt" med Anna som ledde oss...

 

Av Malin - 4 maj 2016 21:45

Ledig förmiddag med kvällsjobb på agendan.

Stallet kl 08 på morgonen och idag var Dino först ut. Ridbanan för oss idag och först fick stanna och titta gräsklipparen som redan var igång. Gick in på ridbanan och hoppade upp. Mycket duktig kille idag som bara spanade lite försiktigt på gräsklipparen innan han snällt jobbade vidare. Vi skrittade, travade och galopperade på rakt spår och på volt. Dock är det lite svårt för Dino att galoppera på ridbanan när han blivit så stor eftersom han inte hinner med mer än ett par språng så är vi framme vid nästa kortsida. Så vi ska försöka komma ut och galoppera lite mer.

Avslutade med att skritta över markbommen som låg kvar på ridbanan. Dino skötte sig utmärkt och skrittade snällt över bommen åt båda hållen.


Nero näst på tur och vi red ut i skogen idag. Ville rida ut lite mjölksyra efter gårdagens markarbete så idag red vi en helt ny sväng med mycket skritt och en del trav på lång tygel för att verkligen sträcka ut ryggens muskler och aktivera bakdelen.



Så här snygg ser min axel ut efter att en hel familj med myggor har tuggat på mig. Vi har myggor i size med sädessärlor i stallet och både jag och hästarna blir galna på dem.

   


Fick resultatet på maskanalysen idag och tack och lov ser det betydligt bättre ut än förra året. Skönt, för då fungerar arbetet vi lagt ner.

Nero hade 50 EPG och Dino hade 625 EPG. Så nu fick killarna en omgång med Cydectin Comp och på fredag blir det byte till gräshage....

Av Malin - 3 maj 2016 21:30

Haft ytterligare en bra dag på nya jobbet och stallet direkt där efter. Idag stod markarbete med bommar på agendan.

Fixade stallet först, släppte in övriga hästar och tog mig sedan an Nero. La upp tre markbommar på vardera långsidan och en markbom på ena kortsidan och en förhöjda cavaletti på andra kortsidan. 

Skrittade fram ordentligt och skrittade även över bommarna. Nero var med på noterna från början och hittade ett bra flyt över bommarna i skritt. Travade fram och fortsatte rida äver markbommarna. fint flyt och bra känsla.

När Nero kändes uppvärmd hoppade jag av och flyttade isär bommarna till galoppbommar. Så började vi på dagens egentliga arbete.

Började rulla över den enkla markbommen på ena kortsidan, red sedan förbi bommarna på långsidan och hoppade cavalettisen. Galopperade sedan förbi markbommarna på långsidan och markbommen på kortsidan och red sedan markbommarna på båda långsidorna. Efterhand Nero kom igång så adderade jag sida efter sida, så slutligen låg vi och rullade över samtliga bommar i galopp i flera varv. Beröm och så bytte vi varv och gjorde om övningen åt andra hållet. Nyttigt mjölksyreträning med att hopp/galoppera bommar och nyttlig övning att kunna länga respektive korta upp honom mellan de olika serierna.


Nero var redigt trött och svettig när vi skrittade av. Fick bli en dusch och sen fick även han komma in i boxen och äta mellis.


Bild från förra sommaren, men Nero tycker fortfarande att markbommar ska räkna till hinder och hoppar med stora, glada språng över....

 

Av Malin - 2 maj 2016 22:00

 

  

Så var första dagen på nya jobbet avklarat, spännande!


Nya jobbet innebär ändrade arbetstider för min del. När jag jobbar dagpass på vardagar som idag, så jobbar av numera 07.45-17.15 Skönt att slippa gå upp supertidigt, sen får vi se hur det känns att jobba lite längre på eftermiddagen. 

Åkte direkt till stallet när jag slutade idag. Mockade snabbt åt båda killarna, plockade fram höpåsar, mathinkar och bytte vatten. Släppte in Dino i boxen och ställde Nero på gången. Idag blev det ett dressyrpass med Nero på ridbanan. Bra nederlag och härligt, varmt vårväder. 


Nero gjorde ett fint pass där han gav en god ridkänsla. Jobbade skolorna i skritt, trav och galopp. Både på rakt och böjt spår. Red övergångar och tempoväxlingar samt mycket halvhalter. Nöjd med dagens känsla så avslutade vi passet med lite enkla byten innan vi travade och skrittade av. 


Veckans planering....


Måndag - Nero dressyrpass på banan

               - Dino vila


Tisdag - Nero markarbete

            - Dino vila


Onsdag - Nero uteritt

              - Dino ridpass på banan


Torsdag - Nero vila

              - Dino uteritt


Fredag - Nero uteritt

            - Dino vila


Lördag - Nero dressyrpass

             - Dino ridpass på banan


Söndag - Nero dressyrpass

             - Dino uteritt

Av Malin - 1 maj 2016 21:30

   

Äntligen en riktig vårmånad och ett stort steg i rätt riktning. Stallet på förmiddagen där jag fått ett sms om att Dino inte mådde bra. Hade enligt uppgift stått och skakat och dragit in bakbenen under sig. När jag kom dit var han dock som vanligt. Åt och drack med god aptit, pigg och glad som vanligt. Fina tarmljud, fin färg på slemhinnor och ingen temp. Tog med honom ut på en promenad och han var sitt vanliga pigga jag. Så vet inte vad det var, om det ens var något.

Han fick återvända ut i hagen och verkade må som en prins. 


Nero näst på tur och vi tog en uteritt tilsammans idag. Red en längre tur bort till Torpskog där underlaget var toppen. Fokus idag låg på att jobba i en riktigt lång, låg form där jag endast höll i yttersta delen av tygeln och Nero självmant sökte sig nedåt med bibehållen bärighet. Jobbade på samma sätt i både trav och galopp. Rullade på i galopp i flera kilometer. Skuttade över en nedfallen trädstam innan vi återvände hemåt. 


Fixade stallet och sen kom sambon förbi och hjälpte mig att göra mathinkar för 10 dagar framöver. Avrundade besöket med att ta en gemensam tur runt hagen för att kontrollera staketet inför hagsläppet som troligen blir nästa helg.


EfteR avslutat stallbesök åkte jag och sambon en sväng till Örebro. Såg Marcus från förra säsongen av Bonde söker fru inne på Intersport. Han var inte stor kan jag säga....

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards