Chocolicious

Alla inlägg den 12 september 2016

Av Malin - 12 september 2016 20:45

Stallet efter jobbet och idag fick Nero vila och jag red endast Dino. Dags för premiär med uteritt igen, men pga älgflugorna ville jag inte rida in i skogen, så vi red ut på vägen, upp till stallet vid kurvan och ner längs skogsvägen tillbaka. Naturligtvis, eftersom det aldrig händer annars så mötte jag en från det stallet som var ute och gick samma runda med sin häst. Dino blev lite uppspelt och kikade under lugg på den andra hästen. Men hade sedan inga problem att skritta vidare åt andra hållet. Duktig kille! Dessvärre så var ju de andra hästarna i det stallet väldigt uppspelta över att en häst var ute på promenad, så när jag och Dino kom ridandes så var det allmänt spring i övriga hagar. Dino blev lite på tårna och stissade lite, men lugnade sig snabbt och vi kunde skritta vidare upp mot deras stall. Han är ju väldigt cool trots allt, eftersom han inte försöker vända eller vägra gå framåt. Inte heller så försöker han sticka eller bocka, utan han stissar lite på stället och sen är det bra. Uppe vid stallet stannade vi så han fick ta in situationen lite. Hästen som varit på promenad kom tillbaka samtidigt som oss, det var en annan tjej som tömkörde sin häst på banan och ytterligare en häst som for omkring som ett popcorn i hagen. Dino tittade sig storögt omkring, men verkade greppa situationen ganska bra. Sen skrittade vi skogsstigen hemåt, och jag som trodde att det skulle vara lugnt med älgflugor där fick mig en näsknäpp. På en sekund attackerades vi av säkert 50 älgflugor. Dino som avskyr dessa kryp blev halvt hysterisk och försökte köra in rumpan i ett buskage, när han inte fick det för mig så gick han ner på knä, tror han tänkte rulla sig. Tur man är snabb i reaktionen, för jag rappade till honom med spöet på rumpan, och då resta han sig upp igen. Red på framåt och han fick trava en bit tills han släppte fokus på älgflugorna och sen skrittade vi av hemåt. Duktig kille trots att det blev lite väl mycket happening på vår första uteritt. Jag tycker att det är väldigt roligt att läsa annonser på hästnet.


Å härom dagen läste jag en annons som var så klockrent skriven. Ni vet när man har en häst med lite egen vilja och lite Power i, dvs inte en dum eller elak häst, men ändå en häst som kräver lite ramar och motion för att fungera allra bäst och där men bara vet att i fel händer så blir det inte så bra. Nästa gång jag ska skriva en annons så ska jag använda formuleringen nedan!


Barn, skogsmullar och vingliga tanter undanbedes å hästens vägnar.


För ni som någon gång sålt en häst vet ju att hästvärlden svämmar över av ovan nämnda personer. Å även om det står i annonsen att hästen kräver daglig motion och en stark ledare, ja nog ringer dessa personer i alla fall. De som vill ha en häst som är snäll att skritta ut i skogen med på helgen och som kan stå övriga dagar, eller kärringar som inte törs trava och absolut inte galoppera, men som vägrar att inse att i deras fall vore en pensionerad fjording eller en nordsvensk som är bomsäker och jättesnäll ett långt bättre alternativ. Inget illa ment om dessa raser, tycker de är toppenfina och naturligtvis finns det bomber även där. Men det finns också ganska många lugna, trevliga och trygga hästar.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards