Chocolicious

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Malin - 8 februari 2012 22:14

Ja den är det ju jag som äger    Finaste Jerez, vilken pärla han är!

Jobbade 7-16 idag och hade återigen en inplanerad tur till ridhuset framför mig. Sambon jobbade ända till 16.30 och ridlektionerna i irdhuset började 17.40, så vi hade lite tight om tid idag. Borstade och gjorde iordning Jerez, kopplade på transporten och bar ut alla grejor, sambon hade fortfarande inte anlänt så jag beslöt mig för att prova att lasta honom själv!


Å som den pärla han är så går han rakt in, står snällt still och muddrar morotsbyttan medan jag smiter bakåt och stänger mellanväggen och slutligen luckan. Jerez stod som ett ljus och tuggade morötter under tiden  

I samma stund som jag stänger bilen för att åka iväg anländer sambon och följer efter i egen bil. Väl framme vid ridhuset lastar jag ut Jerez helt självständigt genom att göra samma sak fast bakvänt. Dvs jag började med att släppa lös honom inne i transporten och fäste på linan. Öppnade luckan bakifrån och klev in bredvid honom. Tog tag i linan och flyttade på mellanväggen. Jerez står uppmärksamt still tills jag krypit fram framför honom och säger varsegod och ber honom backa. Då backar han helt lugnt och stilla ut som den coolaste pållen av alla!


Red ett pass i ridhuset där det återigen var lite nyttigt liv i luckan. När vi kom in var det två andra ekipage som red runt, det brydde sig inte Jerez särskilt mycket om. Gick ett par varv med honom vid handen innan jag hoppade upp. Skrittade igång och sen körde vi ett trevligt pass. Under tiden gick ett av ridekipagen ut och ett longeringsekipage anlände istället. Allt detta skedde utan särskilt mycket hallabalou från Jerez. Traven fungerade fint och han bjöd på framåt med enstaka ofokuserade moment då han spanade på människorna som rörde sig in och ut från stallet.

Jobbade även en kortare stund med galopp där han har mycket fart under fötterna men jag upplevde att han ändå hade bättre ork idag. Avslutade passet med att sitta ner i traven ett varv åt vardera håll. Efter lite inledande spändhet så slappnar han av och hittade en bra takt och form.


Sambon filmade även en snutt idag så jag lägger upp en liten kortis här!



På hemvägen uppförde sig Jerez åter med den äran då jag lastade honom självständigt, åkte hem och lastade ut lika enkelt! Vilken stjärna han är   Blir så glad och stolt över min fina kille som återigen visar vilken helt underbar approach han har till livet!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards