Chocolicious

Alla inlägg den 31 december 2012

Av Malin - 31 december 2012 20:00

Så vad det dags att sammanfatta året som gått för att sedan kunna blicka framåt mot 2013 och vad som väntar.

Så här har mitt 2012 gestaltat sig;



Då 2012 blev året som jag hoppades att jag skulle slippa, så började ju faktiskt året med en helt annan häst, nämligen Jerez-P. Min drömhäst och världens mysigaste. Efter en vintervila så var vi under igångsättning i januari. En igångsättning som gick så fint   

 


Vid den tidpunkten stod jag fortfarande hos Kerstin och Putte, vilket innebar att vi fick åka transport för att ta oss till ridhuset, något som gick väldigt bra. Jerez var supertrevlig i lastningen och det gick att lasta och greja alldeles själv!

 



Jag införskaffade vår första dressyrsadel! En Frank Baines Omni...

 


Å vi ägnade ffa vårmånaderna åt att rida ut så mycket det bara gick.

     


Jerez hoppades in och det gick riktigt bra, han visade stort intresse och var verkligen på bettet i hoppningen...



Vi invigde vår nya dressyrsadel...

       


Å det var väl egentligen här som det började strula. Jerez kändes ofräsch i ridningen, och vi åkte till klinik för utredning!

Själva ofräschheten samt allt bakomliggande som blev fel när jag köpte Jerez gjorde att jag i det här läget valde att kontakta uppfödaren och lämnade så småningom tillbaka Jerez dit. Inget lätt val att se drömhästen åka, men med facit i hand hade jag aldrig köpt honom från första början om besiktning och röntgen gått rätt till väga.


 


Så sen började jag helt enkelt om med att försöka hitta en ny häst till mig. Valet föll slutligen på

ALTANERO CLXXII


   


Så efter provridning, besiktning och slutligen transport hem så stod han på vår stallplan 2 juni...


 


Utsläppet i hagen gick väl sådär, då Nero gick hårt åt de andra i hagen och således fick fortsätta att gå ensam...något som inte direkt var önskvärt. Nero var öht väldigt stressad efter hemkomsten, skulle vakta på allt och alla och hade svårt att komma till ro...

   


Efter att han fått acklimatisera sig under en veckas tid så hoppade jag upp och började rida, något som gick väldigt okomplicerat till väga....lite vingligt, men fullt kontrollerbart!

   


Nero verkade njuta av livet i hagen, och började äntligen lägga på sig lite i hull efter att ha sett ut som ett staket pga all stress...


         


Sen skadade sig Nero i hagen genom sitt springande, troligen så halkade han och sträckte en muskel fram i bogen, vilket medförde att han ena stunden var blockhalt och hoppade på tre ben, för att plötsligt kunna gå ett par steg. Så plötsligt var det sjukhage som gällde, å Nero blev återigen hysterisk över att behöva vara ensam och tappade massor i vikt IGEN!

   



Lyckan var stor hos såväl mig som Nero när han äntligen kunde komma ut på stor hage och börja äta gräs igen. Äntligen verkade han lite lugnare och började lägga på sig i hull igen...


 


I slutet av augusti började vi komma igång med arbete igen och ingen var gladare än Nero över att få börja arbeta igen, även om han verkligen gillar att busa och leka med allt han kommer i närheten av...  

I    


September månad ägnade vi oss åt miljö och trafikträning som ett led i att börja rida ut med Nero. Han skötte sig med den äran och var riktigt duktig med bilar...



Första turen ut i skogen...


Mitt i värsta lerperioden beslutade jag mig så slutligen för att kapa manen även på Nero. Han hade ganska fjuttig manväxt som blev ganska stripig så det var lika bra att göra slut på trasslet...

      


Nero utvecklades verkligen fint i ridningen och började känns starkare och bärigare...

   


Å sen kom så äntligen flytten...då vi bytte stallplats och flyttade till privatstallet i Botorp...


 


Nero fick äntligen nya hagkompisar och verkade mer lugn och harmonisk än vad jag tidigare upplevt.

 


Nero fick bekanta sig med ridhusets väggar för första gången och det var inga problem. Vi red under eca en månads tid innan Nero fick sin planerade vintervila....


   


Efter att ha vilat helt under 2v tid så började vi jobba lite för hand med promenader och så småningom började vi även longera, något som var omöjligt när Nero anlände. Men med förtroende och ett mjukt tillvägagångssätt så kände sig Nero trygg nog att våga försöka...duktiga killen   


   


Hösten och vintern har ägnats åt uteritter och dressyträningnar inomhus....Å så passade vi naturligtvis på att ta lite fina avsuttna bilder i snön...

   


I slutet av december fick Nero vara med på sin första dressyrträning och skötte sig med den äran....

   



Så från oss till er....


ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!


 




Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards