Chocolicious

Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Dressyrträning för Anis

Av Malin - 23 april 2013 20:29

Jaha, då var det dags för träning för Anis igen. Smutsig häst i vanlig ordning så vi började med att spola benen och sen blev det en ordentlig omgång med borstning innan all lera var väck och Nero såg någerlunda ren ut.


Idag provade vi således att rida på ett rakt bett och ett träns med remontnosgrimma för att se om det blev någon skillnad.

Blåste full storm idag så det var väldigt livat med mycket ljud i ridhuset med plåttak etc. Men Nero skötte sig jättebra och verkade ta allt slamrande med ro.


Skrittade fram och redan här kändes han lugnare i munnen, och det var en känsla som följde genom hela passet. Han gjorde ett par kast med huvudet och tog tag i bettet ett par ggr, men inte alls på samma sätt som de sista dagarna.


Passet idag bestod av att vi körde igenom samtliga gångarter och jobbade vidare på vissa delar ut programmet. Bla snett igenom i både trav och galopp med och utan ökning. Nero kändes riktigt fin även idag och det märks att galoppen utvecklas nästan dagligen. Han är väldigt fin i vänstergaloppen, men även höger börjar komma i fas.


Så planen framöver innebär två vilodag för Nero nu, och sedan ridning på fredag, förhoppningsvis hoppning om Madde känner sig bättre. Sen väntar GHS för mig lördag och söndag, så Nero får ytterligare två vilodagar, vilket borde bli bra för munnen på honom. Sen planerar jag att rida måndag och tisdag, vila onsdag, rida torsdag och fredag och sen vila lördagen inför tävling på söndagen.


Vad gäller tänderna så upptäckte jag till min stora glädje att Karin som är den duktiga veterinären med vidareutbildning på hästars tänder och bett och som i vanliga fall tillhör Värmlands hästsjukhus, även kommer till Karlskoga DJurklinik med jämna mellanrum. Så nu ska vi boka in oss där för en genomgång av Neros mun och tandstatus, samt utprovning av lämpliga bett. Skönt att slippa åka till Karlstad!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards