Chocolicious

Alla inlägg under juni 2014

Av Malin - 6 juni 2014 19:00

Så där då...då är det mesta klart för morgondagens tävling!


Skrittade ut 30 minuter med Nero idag, en skön sväng med enbart skritt på långa tyglar och vi passade på att gå genom en stor hage så han fick lyfta lite på benen och njuta av något annat än den tråkiga vägen. Sen bar det ner till duschen för en sedvanlig skrubbning. Tror iallafall att Nero tycker det är ganska så skönt.

Sen till det bästa av allt, nämligen att han fick beta gräs ute medan solen torkade honom. Gissa om han njöt där han smaskade i sig av gräset.

När Nero väl var torr kunde vi återvända in till stallet för att reda ut svansen och knoppa manen. Så här snygg blev han....

 


När Nero var färdigstylad och kunde återvända in i boxen så mockade och fixade jag med mat för både idag och imorgon. Så imorgon bär det av strax efter 08 från stallet, startar 10.37

Av Malin - 5 juni 2014 11:30

Tidig morgon i stallet idag då jag ville hinna klä på Nero innan övriga hästar skulle ut. I vanliga fall är det nästan folktomt i stallet så tidigt på morgonen, men idag var vi tre stycken som skulle rida, och dessutom var det full rulle nere på ridskolan där vissa av ridskolehästarna skulle åka iväg för sommaren, och dessutom var det flera ekipage som tränade.


Dagens pass låg fokus på lösgjordhet inför tävlingen. Ville känna att Nero var mjuk och fin och med på noterna idag. Red mycket öppna och förvänd/rättvänd sluta på volten och även mycket galoppfattningar. Tycker resultatet verkligen infann sig då Nero blev mjuk och väldigt lyhörd. Det märks ffa eftersom jag avslutade passet med att rida lite skänkelvikningar, och där rann han fram som honung  för mina skänklar! Å det är så skönt att han börjar förstå den samlande effekten i galoppen och kommer upp och sätter sig istället för att vräka sig på framåt. Det går aningens lättare att få till ett jobb i galoppen då.


Så imorgon väntar skrittur och tävlings förberedelser och på lördag tävlar vi. En LB.3 i Lindesberg!

Av Malin - 4 juni 2014 18:00

Ja idag blev det en sväng ner till utebanan eftersom det var uppehåll ute och den såg ganska så mjuk och trevlig ut efter nattens regn. Det jag inte såg uppe från stallet var dock att den var ganska blöt med. Så vi blev redigt skitigt under passet, men vad gör väl det. Allt går ju bort med tvål och vatten.


Dagens pass blev iallafall en genomkörare i vanliga ordningsföljden, dvs skrittar fram, rider lite öppna och skänkelvikning i skritt för att se att han är med på noterna. Fortsätter med travarbet på samma sätt, dvs växlar mellan böjda och raka spår, samt växlar mellan att rida lite skolor och sen bara rida på framåt. Tycker Nero blir väldigt loss och fin av detta sätt att arbeta på, och sedan när det är dags att gå på galopparbetet så är han redo för lite mer samlande arbete med ordentligt tryck. Red mycket övergångar och jobbade med själva fattningarna och avsaktningar.


Det gäller att trimma ordentligt nu när det är dags att tävla till helgen igen!

Av Malin - 3 juni 2014 22:30

Idag hade Nero vilodag inplanerad och jag ägnade mig istället åt att tvätta i stallet och snacka skit med andra som fanns på plats. Nero verkade mysa i hagen.


Insåg att idag har jag haft Nero i två år....helt otroligt! Känns som mycket längre på ett sätt, men när man tänker på hur mycket som har hänt på dessa två år så känns det som en väldigt kort tid.


Precis urlastad ur transporten....

 

Första dagen ute i hagen....

 

Å första ridpasset på hemmaplan....

   

Av Malin - 2 juni 2014 22:15

Började denna vecka på bästa sätt, dvs med ett toppenbra dressyrpass för Ola. Nero fortsätter att kännas jättefin och just nu utvecklas han i princip dagligen. SÅ KUL!

Dagens pass fortsatte med att vi red lösgörande arbete på volt där jag fick växla mellan öppna, förvänd och rättvänd sluta. Ägnade ganska mycket tid åt galopparbetet även idag och vi fick jobba med fattningar och avsaktningar som skulle vara bäriga, i form och på hjälpen. Mycket nyttigt arbete där Nero kändes superfin och verkligen visade att han kan. Fick till riktigt WOW-känsla när jag kunde sitta ordentligt, ha honom framför mig och känna hur han kommer upp i framdelen, sätter sig på bakdelen och bara väntar in mig. Blev ett kortare pass idag eftersom han skötte sig så himla bra.


Så nu är vi laddade för lördagens tävling....Lindesberg here we come!


 

Av Malin - 1 juni 2014 21:59

...i stallet för min del. Slapp morgonfodringen eftersom Madde skulle tävla och då gav hästarna mat lite tidigare. Så jag var på plats bid 8-tiden och släppte ut dom. När alla utom Nero var ute så begav vi oss ut på en uteritt idag igen. Fint vöder med klarblå himmel och solsken. Var inte mycket folk på vägarna så tidigt en söndagsmorgon, så det var fridfullt och skönt. Idag blev det en lite kortare tur där vi mest fokuserade på lösgjordhet och att bara rulla på framåt i trav och galopp i lätt sits.


 

På hemvägen skrittade vi fram längs vögen i lugnt mak och njöt av det sköna sommarvädret. Väl tillbaka i stallet fick Nero komma ut i hagen till Bosse och jag ägnade mig åt skojsiga saker som att mocka och fixa maten. Avslutade med att byta vatten i badkaret...

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards