Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin - 23 augusti 2014 19:45

Tidig morgon för vår del, klockan ringde 05.00 och jag var på plats i stallet vid 06 för att morgonfodra. Fram med maten och sedan passade jag på att mocka och packa transporten medan Nero åt mat. Inte en endaste knopp hade lossnat, måste vara rekord.

06.30 rullade vi mot Filipstad, där tävlingen skulle hållas. Var på plats vid 07.30, och jag hade första starttid kl 08.30 Framridning inomhus, Nero kändes riktigt pigg och fin där inne. Sambon var med och fotograferade lite idag....bjuder på ett par bilder från framridningen!


       


Dock drabbades vi idag av byte av underlag, vilket inte alls uppskattades av Nero. Så snart vi kom in på tävlingsbanan så var det som om jag inte ridit fram överhuvudtaget. Han kändes stel och inte alls följsam och mjuk. Så då gick det därefter. Han strulade och fattade fel galopp, mixtrade och svarade inte fram ordentligt överhuvudtaget.

Fick trots det ihop en godkänd ritt 61,82%.

Lite bilder....


Halt....å hälsning....

 

         


   

Lite mellantrav...där Nero faktiskt börjar få ut frambenen och lite mer svävmoment.....

                    

Ökad skritt....

 

Å så lite galopp...

 


Mycket luft i mellangaloppen.....   



   

   


Å efter den ritten var matte inte nöjd...så det fick bli mer jobb inne i ridhuset. Red igenom ordentligt i 20 minuter, sen skrittade vi runt på lång tygel i ytterligare 20 minuter och red sedan ihop honom lite igen. 09.30 var det dags för start i klass nummer två.


Något bättre känsla och inga direkt missar, annat än att han inte riktigt gick fram ordentligt. Red ihop 63,17%....


         

 


Ytterligare en tävlingsdag till ända....dck var vi hemma redan strax efter 11, vilket medförde att vi hann med en hel del annat!




Av Malin - 22 augusti 2014 21:00

Idag stod skrittur på schemat, så efter avslutat jobb vid 16-tiden, så sadlade jag Nero och vi skrittade till Hundlyckan och tillbaka. Tråkig väg, men det får gå!

Efter avslutat pass väntade tävlingsprep i vanlig ordning. Duschade Nero, flätade svansen, sen mockade jag boxen och Nero fick komma in med fleecetäcke och mumsa hö. Jag fixade höpåsar, mathinkar och packade samtliga attiraljer för morgondagen. Sen var det bara knoppningen kvar innan jag kunde åka hemåt för kvällen.


Supertidig morgon för vår del. Startar först i både klasserna, 08.30 och 09.30

Detta innebär att jag måste vara på plats i stallet vid 06.00 för att ge hästarna frukost, således uppstigning 05.00 - yihaa!

Av Malin - 21 augusti 2014 22:30

Morgontidig i stallet för Ola-träning kl 9.

Skrittade och travade fram och Nero kändes fin. Fick rida öppna och sluta på volten, samma sak längs långsidorna och sen lite galopparbete. Nero försöker fuska genom att bryta av i galoppen när jag samlar ihop honom, så då blir det gör om - gör rätt med mer drivning in i samlandet. Sen var det dags att prova på lite nya detaljer. Vi började med att testa ryggning.


Jag fick rida rakt över ridbanan, göra halt på medellinjen och sen prova att rygga. Nero fattade nada, så Ola kom ner och hjälpte till att rygga honom från backen. Tveksam gick Nero bakåt. Testade ett par gånger och använde sedan väggen som hjälp. Nero gick bakåt varje gång, men än har det inte riktigt kopplat att han ska lyssna på mig, utan Ola har behövt starta honom från marken, och sen backar han för mig. Blev iallafall väldigt fin i formen av detta arbetet.


Sen provade vi även lite mellantravsarbete. Jag tycker ju att det är svårt att känna hur mycket jag ska trycka på, och sen se till att han sträcker ut i större steg och inte snabbare. Provade först under lättridning, men jag upplever att jag får bättre tryck i honom om jag sitter ner, så vi bytte till nedsuttet och jobbade på en stor volt. Samlade ihop honom lite, trycka på framåt och sen tillbaka. Å Ola uppgav att han faktiskt ändrade steglängden riktigt bra, men att han inte riktigt sträcker ut frambenen i svävmomentet, men att det kommer att komma med styrka och övning.


Så vi var nöjda med dagens pass när vi skrittade av!

Av Malin - 20 augusti 2014 20:03

Idag var vi äntligen tillbaka på banan efter alla vilodagar pga massage och tight på jobbet. Var riktigt skönt ute på eftermiddagen, men utebanan var alldeles för blöt, så det fick bli ridhuset. Skrittade fram ordentligt så han fick mjuka upp musklerna först på lång tygel, men sen kortade jag upp honom lite och flyttade lite på såväl fram som bakdel. I traven fokuserade vi på att han spårade ordentligt på volten, och sen flyttade jag honom lite i öppna och sluta på volt. Ut på rakt spår och red öppna och sluta även där. Vidare till galopparbetet där vi jobbade på volten med att Hitta takt och bärighet. Nero blir lite rak och bryter gärna av när han inte riktigt är genomjobbad, men allt eftersom så blir han bärigare och orkar hålla galoppen trots att jag kräver mer samling. 


Vi övar på en ny grej jag och Nero, den går ut på att han följer mig lös hela vägen från ridhuset och upp till stallet. Funkar riktigt bra redan. Han kräver bara lite påminnelser genom att jag hummar lite när han tappar fokus från mig. 


Imorgon väntar dressyrträning för Ola   

Av Malin - 19 augusti 2014 22:00

...är så fruktansvärt tråkigt. Idag har jag ägnat mig åt en heroisk insats och tömt hela vår låda för stryktvätt. Tog mig 3,5 timme. Snacka om tråkjobb. Men nu är det klart, och garderoben är välfylld.

I stallet hade Nero vilodag efter Pias behandlingar igår. Så det blev lite väl många lugna dagar på raken. Men det är ju nyttigt med återhämtningsdagar med.

Jag och Minna passade på att hämta hö. Imorgon blir det dock ridning på schemat igen, å det ser vi fram emot med glädje!

Av Malin - 18 augusti 2014 21:58

Usch....idag var en sån där dag som inte blev bra.

Var kort med folk på jobbet och med möten och dylikt så var klockan 16.20 innan jag åkte från jobbet. Å jag som hade massage på Nero inbokad kl 17, och hade tänkt rida innan.

Jaja, ibland funkar det helt enkelt inte. Så Nero fick vila sig in i massagen idag.

Verkade dock lika glad för det, och njöt av Pias massage och laserbehandling.


Det betyder att imorgon blir det bara en skrittur för vår del. Efter avslutad massage njöt Nero av ett äpple, och han är verkligen världens sötaste när han snuttar och får vitt läppstift   

 

Av Malin - 17 augusti 2014 21:45

...eller ja en typ av iallafall.

Idag stod skrittur på schemat och jag hade tänkt skritta ut. Dock var det helvetesväder med regnskurar och oväder, så det kändes inte alls lockande. Så det fick bli ridhuset. Är ju dock mördande tråkigt att skritta varv efter varv i ridhuset, så vi körde lite skojigheter idag istället.


Skrittade på långa tyglar utan att ha någon kontakt med munnen. Började lite lagom med att göra 15m volter för enbart säte och skänklar. Utökade med att rida serpentinbågar och la sedan till en 10m volt i varje båge. Fortfarande utan att röra tyglarna. Sen blev det skänkelvikning, skritt innanför spåret, vända upp på medellinjen och hålla en rak linje samt halt för enbart sätet och skänklarna. Otroligt nyttigt och givande pass där vi verkligen jobbar med samarbetet.

Så vi var båda nöjda när vi återvände till stallet.

Av Malin - 16 augusti 2014 13:00

Idag stod tömkörning för Stefan på schemat och vi hade starttid 10.00 Så jag var på plats i stallet vid 9-tiden, la in första omgång med tvätt i maskinen, mockade och hämtade sedan in Nero. Borstade, på med grejona och var på plats 10 minuter innan vår tur. Skrittade fram honom innan Stefan tog över och jobbade honom på töm.


Idag fick Nero jobba mycket med lösgörande och sidförande övningar. Blev även lite mer fokus på galoppen idag. Å Nero bjöd på lite show   Alltid roligt att se när han viftar med frambenen och ruskar på huvudet. Det blir lixom inte så mycket mer än det.


Nu väntar kväll på jobbet för min del!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards