Chocolicious

Alla inlägg under maj 2016

Av Malin - 15 maj 2016 19:30

Jobbade till 16 idag och åkte direkt till stallet när jag slutade. Idag fick det bli en uteritt med Nero där vi jobbade vidare med gårdagens tips från Pelle. Red ett superhärligt utepass längs skogsvägar där fokus låg på att Nero skulle vara självbärig, loss och rund i formen. En mäktig känsla när man kan öka och samla galoppen endast för sätet och med en superlätt kontakt i munnen. Fin kille   


Tillbaka i stallet så mockade jag och fixade med maten innan jag kunde återvända hemåt för middag med sambon. 

Av Malin - 14 maj 2016 21:45

Äntligen! 

Pga att Nero vrickade sig och sen var vi och tävlade så har veckorna sprungit iväg och det var riktigt längesedan jag tränade för Pelle. Men idag var det äntligen dags. 


Blev ju lagom glad när jag vaknade till den här synen...

 

Men men, skam den som låter sig nedslås. 

Var riktigt kallt ute idag, så mina killar åt en längre frukost inne medan jag fixade stallet. Släppte sedan ut Dino och gjorde iordning Nero. Lastade och åkte iväg, idag var träningen i Botorp,  och där har vi inte varit på länge. De hade bytt underlag i ridhuset, till det bättre. Vilket alltid är trevligt. Skrittade och red fram, Nero kändes fin och med på noterna. 

När det var vår tur gjorde vi en snabb genomgång av hur det varit sen sist och hur fokus ser ut framöver. Har ju anmält oss till en LA3 nästa helg och en MSVC1 vid midsommar. Så idag checkade vi av inför msvc starten. Fick massor med beröm för att vi utvecklats väldigt mycket på den här tiden. Pelle tyckte Nero såg mycket starkare och bärigare ut, samt att vi hade fler växlar att rida på jämfört med senast. Vi checkade av skolorna och fick lite tips med öppnorna som jag ibland tycker att Nero blir lite stum i. Slutorna såg bra ut, likaså skänkelvikningar. I galopparbetet var Nero mycket starkare, bärigare och Pelle tyckte att han visade upp en fin känslighet för sätet. Jag kan samla honom med endast sitsen och han är så pass stark att vi är på god väg mot piruettgaloppen. Enkla bytena såg mycket bättre ut och efter detta arbetet så visade Nero upp sin fina schvungiga trav som kommer fram när han är ordentligt lösgjord. Fick länga och samla även här med mycket beröm. 


Så idag var en riktig toppenträning där jag känner mig nöjd med det arbetet jag lagt ner. Å det känns fullt rimligt att starta medelsvår i juni. 


 

Dino hade vilodag även idag och fick skrota runt i hagen. 

Av Malin - 13 maj 2016 19:30

Trots att jag jobbade så var Jenny på plats idag och Anna var snäll och tog hand om mina pållar. Dino skulle ha påfyllning av vaccin och Nero tandkoll igen. 

Å naturligtvis så var han vass igen, precis som jag har känt. Så Jenny åtgärdade det hela och så var vi åter på banan igen. 


Med anledning av detta så hade båda killarna vilodag idag. Så jag mockade, fixade maten och hämtade sedan in mina pluttisar. Lagom tills de skulle in så började regnet att vräka ner. Å då var det rätt så skönt att jag inte skulle rida idag. 


Imorgon tar vi nya tag med Pelle-träning. Det ser jag verkligen fram emot   

Av Malin - 12 maj 2016 22:00

Idag var det verkligen turbofart redan från start. Hade nämligen möte i Örebro kl 13.30 och skulle hinna med stallet innan dess. Å dessutom hinna med att rida båda pållisarna och sedan hem för att duscha och äta lunch. 

Men är man effektiv så går det mesta. Var på plats vid 8-tiden. Nero fick vara först ut. Ett dressyrpass på ridbanan även idag. Vi jobbade vidare med samling och lösgörande arbete med fokus mot tävling nästa helg. 

 


Dino var näst på tur och vi red ut i skogen idag. Tog en lite annorlunda sväng jämfört med tidigare och idag mötte vi en arbetskamrat till mig som var ute och gick med barnvagn. Duktiga Dino brydde sig inte alls utan stod snällt still medan bi pratade. 

Sen red vi vidare. Blev en tur med både skritt, trav och galopp idag med. Mycket nöjda skrittade vi sedan hemåt. 


Snabbade mig med stallet och lunchfodring innan jag vände hemåt för dusch, lunch och sedan möte och jobb. 

Av Malin - 11 maj 2016 20:45

Ledig dag, om man bortser från ett jourmöte kl 15, så var jag på plats tidigt i stallet. 

Båda killarna skulle ridas idag och fick således stå kvar inne. Dino först ut med ett dressyrpass på ridbanan. Vi fortsätter att jobba med gångarter, bjudning, rakriktning och ställning. Rider lite vägar på ridbanan för att variera. Dino sköter sig fint och verkade ganska nöjd när vi avslutade. 

Även Nero fick ett pass på ridbanan idag. Fortsatte vårt lösgörande och stärkande arbete. Tycker det har givit fint resultat att vi nött lite mer med detaljer i skolorna och gjort mycket upprepningar. Ska bli spännande att höra vad Pelle tycker på lördag när vi ska träna. 


Idag bjöd Nero på en fin känsla och många leenden. Nöjda och glada avslutade vi ridpasset och även Nero fick komma ut i hagen. 

Fixade stallet innan jag lunchfodrade samtliga hästar och åkte sedan hem för andra uppgifter. 


Av Malin - 10 maj 2016 22:08

...tog vi dagens ridpass. Nero och jag tog en skön tur ut i skogen och körde ett ganska otvunget pass där vi rullade på i samtliga gångarter och njöt av ytterligare en dag i solsken och värme.

Lyckades med konststycket att få in en fluga i ögat mitt under ritten och fick ägna en lång stund åt att med hjälp av mobilens kamera att få ut den. När flugan var bortrensad kunde vi fortsätta ritten.


Hade insläpp av samtliga hästar och när alla mumsade hö i sina boxar kunde jag åka hemåt.


Det går åt mycket vatten i värmen....

 


Av Malin - 9 maj 2016 22:00

Idag blev en lång dag på jobbet för min del då jag jobbade ända tills kl 18.00 pga möte.

Så idag var det planerad vila för båda mina killar.

Mockade och fixade stallet lite snabbt, hämtade in båda killarna och borstade dom i boxen innan jag återvända hemåt.


Veckans planering ser ut enligt följande...


Måndag: Nero - vila

                Dino - vila


Tisdag: Nero - uteritt

             Dino - vila


Onsdag: Nero- dressyrpass

               Dino - dressyrpass


Torsdag: Nero - dressyrpass

                Dino - uteritt


Fredag: Nero - vet. tandkoll - vila

              Dino - vet. vaccination - vila


Lördag: Nero - uteritt

             Dino - lätt uteritt


Söndag: Nero - dressyrpass

              Dino - vila


Av Malin - 8 maj 2016 21:30

Fortsatt helt fantastiskt väder och jag njöt av ytterligare en ledig dag. Stallet på morgonen idag och började med ett dressyrpass med Nero på ridbanan innan värmen blev för tuff.

Idag fortsatte vi på gårdagens arbete med lite mer fokus på bärighet och y
takt. La även in delar av LA:3 programmet som vi ska tävla om ett par helger. Även om vi red dessa program förra året, så behöver man finslipa på detaljer och känna sig för. Så här fin var Nero idag....


Aktiv framskrittning....

         

Öppna på volt...

               

Ryggar ett par steg....         

Skänkelvikningar längs diagonalen...

         

....även i galopp...

   

Lite galoppökningar med upptag...

                           

Travar av lång och låg....

   


När Nero var färdigrastad så var det dags för Dino.

Idag väntade uteritt i skogen, och Dino är helt outstanding.....

Idag var således andra gången vi red ut på riktigt själva. Å vilken skillnad mot förra gången. Det märks vad han växte med uppgiften. Idag skrittade han iväg med säkra steg och vi skrittade genom hela skogen på lång tygel. Travade på skogsvägen med fin bjudning och när vi kom till stället där en granruska satt i ett potthål och där han blev lite osäker förra gången, där gick han bara förbi idag utan att blinka. Fattade galopp på kommando och skötte sig toppenfint. Skrittade av ordentligt på hemvägen och berömde massor. Så himla nöjd med min babypålle!


När båda hästarna var motionerade så fixade jag stallet och mockade ut det sista ur vinterhagen. När jag endast hade en skottkärra kvar så känner jag att det sticker till i handen. Har lyckats få monsterstickan Allan i handen, den satt 3,5cm in i handen och gick inte att rubba. Så fick gå in i stallet och lyckades hitta en steril kanyl som fanns kvar efter att Nero fått antibiotika. Så jag fick snitta upp huden längs med hela stickan innan jag kunde plocka bort den. Tvättade rent med tvål och vatten och avslutade med att spola ordentligt rent med klorhexidinsprit. Suck!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards