Chocolicious

Alla inlägg under maj 2017

Av Malin - 7 maj 2017 22:30

Hade stallet på morgonen idag och båda killarna skulle ut på varsin uteritt.

Båda killarna fick gå vildsvinturen men åt varsitt håll. Dino fick vara först ut och han var pigg som en lärka och studsade nästan fram ute i skogen. Han blir lite överladdad ibland, men hittar inte på något dumt trots det. Blev mycket trav och galopp idag för att jobba på kondisen och styrkan. Nöjda skrittade vi sedan av hemåt för hästbyte.


Nero näst på tur och han fick som sagt gå samma tur, fast åt andra hållet. Lite tuffare arbete för Nero dock som fick jobba i samlade galopp till stor del under dagens pass. Mycket övergångar, tempoväxlingar och lite byten la vi in. Nöjd med känslan även där.


Inte lika fint väder idag, men lyclades få två ridpass utan regn, så det kändes ganska bra trots allt.


 

Av Malin - 6 maj 2017 23:15

Jobbade 8-16 idag och åkte en snabbis till stallet efter jobbet. Mockade, fixade maten och släppte in samtliga hästar för kvällen. Skyndade mig hemåtför en dusch och lite tillfixning då vi skulle fira mammas födelsedag ikväll. Middag på Strandkanten och fika hemma hos mamma och pappa.


Jag åt en underbart god Fisk- och skaldjurssoppa med Saffran och vitlöksbröd till...mums

   

Efter maten blev det fika med budapestrulle och mandeltårta hemma hos mamma och pappa, så nu rullar jag i säng!

Av Malin - 5 maj 2017 22:45

Fredag igen, veckorna går så himla fort förbi.

Jobbar ju den här helgen, och idag började jag vid 16.15 så jag hann med en del på förmiddagen. Hade inbokad träning med Nero kl 10.30, så jag åkte till stallet på morgonen. Hann med att både fixa stallet, och rida Dino innan vi skulle åka.

Dino fick idag ett pass på ridbanan, vi fortsatte arbete med att växla rakt spår med volter, vi red lite serpentinbågar och galopperade en del på volten för att runda till och bära upp.

Nöjda med passet fick Dino komma ut i hagen igen.


Lastade Nero och rullade mot Rosensjö. Även idag kändes han väldigt fin och bjöd på ett trevligt pass. Vi fokuserade lite kring delar från tävlingsprogrammen med öppna sluta, och galoppen med den förvända på bågar. La även in lite mer piruettarbete med galoppombyten innan vi skrittade av.

Så nu ska vi bara se hur han trivs med bettet fram mot tävlingen nästa helg.


 


När stallet var avklarat så rullade jag hemåt för att njuta i solskenet med mina killar. Så himla fint väder idag, så vi kunde ligga ute på gräsmattan och njuta. Det var något som uppskattades av Geeris.


     


Kunde njuta lite av solskenet även på jobbet, då patienterna verkade ha annat för sig ikväll.


 


Efter jobbet fick det bli en ny tur till stallet för att kvällsfodra samtliga hästar. Nattade mina killar med lite extra pussar innan jag rullade hemåt för att natta mig själv.


     

Av Malin - 4 maj 2017 19:08

Känns som att det är mycket inbokat under maj måndag!

Idag hade jag tandläkaren för egen del på morgonen, skönt att få det avklarat och ännu skönare när man passerar genom besöket med MVG i tandskötsel   Inte bara hästarna jag tar väl hand om!


Stallet därefter och idag skulle Dinon vila, så det var bara Nero som skulle ridas. Vi körde ett dressyrpass på ridbanan i det soliga, men ganska blåsiga vädret. Fortsatte med vårt fokus att verkligen runda igenom Nero i sidorna och han blir så fin av detta arbetet. Kunde sedan rida lite galopppiruetter och göra lite byten. Jobbade även mycket öppna, sluta och enkla byten inför stundande tävlingar, inte nu till helgen men nästa.


Imorgon väntar dressyrträning för vår del, ska förhoppningsvis få låna golden wings bettet då så vi kan testa i god tid inför tävlingarna.


Resten av dagen har spenderats hemma med mina älsklingsbjörnar som njutit utomhus av det fina vädret.

Själv har jag bjudit pappa på lunch, fixat lite på gården och solat en stund. Så härligt!


Bjuder på lite härliga majbilder från 2015...har hänt en hel del sedan dess   

               

Av Malin - 3 maj 2017 22:00

Idag skulle min bil lämnas in på service kl 07.00, så det var upp i ottan för att lämna in den och sedan skjutsa sambon till jobbet så jag kunde låna hans bil under dagen. Var således på plats i stallet redan vid 7.30 Fixade med vatten och mat medan killarna år färdigt frukosten.


Dino fick sedan vara först ut, uteritt stod på dagens agenda. Vi red vildsvinsturen idag och Dino var pigg men väldigt fin. Vi rullade på i samtliga gångarter och njöt av solsken och fågelkvitter. Skuttade över diken och skrittade på mjuka skogsvägar...det är livet!


 


Tillbaka i stallet fick Dino komma ut i hagen med hö och jag och Nero gjorde oss iordning för en uteritt. Vi red runt skolan idag och Nero kändes fin efter gårdagens dressyrjobb. Vid fortsatte på samma tema, men red idag stundtals i en djupare, rundare form. La in lite galoppombyten längs vägen och avslutade med att samla ihop honom ordentligt i galoppen. Fin känsla!


 


Var klar ganska tidigt i stallet och hann med att njuta en stund hemma medan katterna fick komma ut i solskenet. Nu väntar kvällsjobb innan jag är ledig imorgon, härligt!

Av Malin - 2 maj 2017 21:15

Stallet efter jobbet och båda killarna skulle ridas idag.

Dino fick vara först ut för ett dressyrpass på ridbanan. Fokus idag låg på att han skulla fortsätta runda sig när vi red volter och kunna bibehålla takt och ställningen genom volten och ut på rakt spår. I traven red jag mycket blandat med volter och rakt spår. I galoppen fokuserade vi lite mer på att galoppera på volten och även där hitta bärighet och balans. Han är helt underbar att rida Dino, har så himla lätt för sig trots sin storlek. Ska bli så roligt att prova nya sadeln på honom. Inväntar bara övriga prylar innan vi är redo.


Nero näst ut och även vi körde ett dressyrpass idag. Efter gårdagens uteritt fortsatte vi arbete med att runda honom ordentligt för innerskänkeln och tag igenom ställningen så han verklingen blev rund och fin, å vips så blir takten i galoppen en helt annan. Det är så tydligt när jag får igenom honom korrekt, för då blir allt så enkelt. Önskar bara att det gick lika fint med bett i munnen. Ska ju få låna ett Stübben Golden wings och prova på honom, så får vi se om det kan vara något som passar honom bättre.


Min nästan vita springare....

 

Av Malin - 1 maj 2017 18:45

Äntligen vårmånad på riktigt, så himla skönt då jag ser fram emot solsken och värme. Allt blir så mycket enklare som hästägare på våren och sommaren!


Började dagen med att fixa tårtan imorse och rullade sedan till jobbet.

Verkar som att tårtan blev uppskattad, själv är man ju partisk och tyckte att den blev god. Är ju inte alltid säkert att andra tycker detsamma...



Stallet direkt efter jobbet och idag red jag Nero en uteritt, vi tog vildsvinsturen och vädret var riktigt skönt. Kunde rida utan jacka och då känns det som vår. Nero var lite väl på idag så vi fick jobba loss ordentligt innan han kom ihop i kroppen och matte blev nöjd med känslan. När jag rider på hacket så är gränsen mellan att han tar stöd men bär sig själv, eller att han hänger sig i handen på mig hårfin, så det gäller att verkligen sitta till och aktivera bakdelen på honom.


Dino fick vila även idag, imorgon ska båda killarna ridas igen! 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards