Chocolicious

Alla inlägg den 15 september 2012

Av Malin - 15 september 2012 20:46

Efter att ha jobbat till 16 idag så åkte jag till stallet. Glädjande nog så var det superfint väder med solsken från en klarblå himmel när jag kom utanför dörrarna.

Å vilken lyx det var när jag gick in i stallet och fann att Kerstin återgäldat gårdagens mockningshjälp, så idag var Neros box redan mockade och klar. Lyxigt!


Så jag fixade iordning maten och hämtade sedan in stjärnan från hagen. Måttligt smutsig häst idag, så vi ägnade en stund åt rengöring.


 

Upp till ridbnan med Nero i släptåg och hoppade även upp på direkten idag. Nero bjuder på betydligt bättre i skritten nu, och går med långa energiska steg. Efter att ha skrittat fram så började vi med travarbetet där vi efter lite framtravning och påminnelse om att bjuda på framåt och inte småkika på vad övriga hästar gör i hagen så började jag jobba med volter för att få honom att runda sig naturligt och hitta stödet på yttersidan.


Så jag red längs spåret och gjorde 10-15m volter längs med hela spåret, dvs red ett par meter, gör en volt, rider ett par meter rakt fram och så lägger vi en ny volt.

Är nogrann med att bara svänga för säte och blick, så han lär sig att naturligt runda sig utan att man måste ta i munnen på honom. Jobbigt sa Nero och frustade.


Avslutade passet med att galoppera lite, och även här fokuserade vi lite på volter, även om de var större så var även där syftet att få honom hitta stöd på yttersidan och runda sig mer naturligt. Sen skrittade vi av och berömde honom massor för väl utfört arbete. Imorgon ska jag försöka rida ut   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards