Chocolicious

Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

Ofokuserat...

Av Malin - 12 juni 2012 17:47

...var ledordet för dagens ridpass. Gick av natt imorse och sov till lunch. Åkte till stallet vid 15-tiden och fixade stallet klart innan jag hämtade in Nero. Putte kom ut och berättade att Nero hade slitit sig vid utsläppet idag, men tacksamt nog dragit neråt i hagen,  så Putte hans stänga om honom innan han gick ner och fick tag på hästen för att ta bort grimskaftet.


Ställde Nero på gången på direkten idag och det går allt lite bättre för var dag. Idag gapade han ett par gånger men stod mestadels snällt still och fokuserade mer på mig medan jag borstade och klädde på samtliga grejer. Vi tog hoppsadeln idag igen, då jag tycker den ligger mest ok, och Nero verkade tycka den var mer bekväm när jag provred häromdagen.


Gick upp till ridbanan och gick ett par varv innan jag hoppade upp. Nero skötte sig bra och jag skrittade igång. Hann bara med ett par varv innan Kerstin kom ut för att ta in de andra hästarna då de skulle åka och lämna Loppan på betäckning. Å då var det kört kan jag säga. Nero fullkomligt ignorerade mig och började gapa och fara omkring på banan. Då han inte är särskilt balanserad än valde jag att hoppa av och ta uppläxningen från backen så jag åtminstonde slipper riskera att vi ska gå omkull.


Fick ta tag i honom ordentligt ett par gånger för att öht bryta hans fokus på allt annat som händer. Sen promenerade runt på ridbanan och jag stannade honom, backade och påminnde om vad som skulle vara fokus. Dröjde väl 10-15 minuter innan han kom ner på jorden och la sin fokus på mig istället. Lagom tills dess kom Kerstin ut med Loppan och skulle lasta, så då var det kört igen. Nero slet upp huvudet och började takta och vråla igen. Så det var bara att ta omtag och köra samma visa en gång till. Gick dock snabbare för honom att fokusera om mig. När Kerstin hade åkt iväg med Loppan och Nero hittade tillbaka till mig så hpoppade jag upp på ryggen igen och jag skrittade bara ett par varv innan vi tog travarbetet. Hade ju promenerat i närmre 30 minuter redan. Han hittade ganska sanbbt fokus på mig i traven och jobbade på och frustade. Så nog fanns det fjärilar som mådde bra av att komma ut. Travade på volt och fyrkantsspår under ca 20 minuter där vi övade på att gå från rakriktad till voltspår med lite formning. Han kändes avslappnad och sökte sig naturligt i en bra form. Avslutade med att skritta ett par varv innan jag hoppade av och återvände till stallet där han fick eftermiddagsmat i boxen!


Mmm...det finns allt lite att jobba med vad det gäller fokusering och arbetsro!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards