Chocolicious

Alla inlägg den 17 november 2016

Av Malin - 17 november 2016 22:00

Inget jobb idag, men fullt upp i stallet ändå.

Började dagen på Djur och Natur där jag handlade foder till mina killar.  Blev ståendes och pratade med Maria en stund och var på plats i stallet vid 10-tiden.

Inledde med att rida idag. Nero fick en lite längre tur i skogen när det äntligen tinat och kändes säkert. Idag red vi vildsvinsturen upp till grusgropen där vi klättrade och hoppade trädstammar, innan vi vände tillbaka samma runda igen.


Testade idag en ny app, Equilab som mäter ridturen och räknar ut både längd, hastighet, vilket tempo du rider i osv...


Spännande att se hur man lägger upp sitt pass gällande skritt, trav och galopp tex.


Så här såg Neros pass ut i siffror idag...


 


Å vad kan vi utläsa?


Ja att dagens ritt varade i 60 minuter och vi red nästan en mil. Av de 60 minuterna så skrittade vi i 25 minuter, travade i 10 minuter och galopperade i 21 minuter. Vi svängde 48% åt vänster och 51% åt höger.

Faktiskt riktigt roligt att få ridpasset i siffor för det stämmer väl in med min känsla. Dvs att jag brukar skritta fram i 10 minuter och av i 10 minuter och däremellan någon skrittpaus. Då dagens pass handlade mycket om galopp så blev det kortare travperiod i fram och avridningen och däremellan la vi fokus på galopparbetet. Finns massor med mer information att hämta ut, men här var ett litet smakprov.


När Nero var återbördad till hagen så var det Dinos tur istället. Även vid red in i skogen idag och då Dino var superpigg och kändes sprängfylld med energi så red vi en lite längre runda. Mycket travarbete idag för att få Dino avspänd och mjuk i kontakten, att han inte bara rusar på utan faktsikt kommer till ro och bjuder in i handen. Vi red vildsvinturen och istället för att vända vid T-korsningen då red vi hela slingan upp i skogen innan vi vände tillbaka. Använde även appen på honom, och så här såg dagens ritt ut för Dino.


 


Dino och jag var ute i ungefär 45 minuter och red ca 6km. Ungefär samma skrittid som Nero, dvs vi skrittar fram i 10 minuter och skrittar av i 10 minuter. Sen la vi mycket fokus på travarbetet idag och kom upp i 16 minuters travarbete. När Dino kändes mjuk och tillfreds blev det lite galopp, totalt nästan 4 minuter med galopparbete.


Ska bli så spännande att fortsätta med detta och få lite mer statistik på hur mitt arbete med hästarna ser ut över tid.


Förutom att rida båda herrarna så har jag hunnit med att lunchfodra samtliga hästar, fixa stallet, göra höpåsar för 10 dagar framöver och mockat ur hagen. Kände mig rätt färdig när jag kom hem. Skönt med myskväll i soffan tillsammans med sambon!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards