Chocolicious

Alla inlägg den 21 november 2012

Av Malin - 21 november 2012 19:45

Ledig dag för min del, å det innebar att jag hann med massa roligt.

Sovmorgon till åtta, vilket var väldigt skönt. Förmiddagen ägnades till hemmamys med kissarna och att bläddra igenom receptböcker och tidningar för att hitta lite trevliga saker att baka.


Efter lunch åkte jag till stallet och mockade och fixade maten. Passade även på att tvätta Neros täcken som var SÅÅÅÅÅ skitiga. Medan tvättmaskinen rullade så hämtade jag in en smutsig pojke ifrån hagen. Ner till spolspiltan - utan näsblödning - å spolade både ben och hals idag, för han hade rullat sig duktigt. Tillbaka till stallet och borstade pluttisen.


Idag var planen att jobba Mero lite för hand. Han har ju haft hel vila i två veckor nu, så det börjar bli dax att aktivera igång och börja jobba honom lite igen. Han ska ju vila från ridning i ytterligare två veckor, men lite jobb från backen är bara nyttigt.


När jag köpte Nero så gick han inte att longera, hade tydligen blivit illa behandlad som riktigt ung häst i Spanien och fick panik när man försökte. Så vi har skippat den delen helt. Dock anser jag att det är både bra och rent av nödvändigt att kunna jobba sin häst från marken, både ifall den skadar sig, eller om man behöver visa för veterinärer etc.


Så nu när Nero känner mig och har tillit till mig, känns det rätt att börja jobba med den delen.


Så på med träns och longerlina och så gick vi ner på stora utebanan där det är gott om plats. Vi promenerade runt och övade på lite start och stopp, vilket sitter som berget, duktiga killen. Efter hand började jag stanna honom, gå förbi bakåt och när jag var i höjd med bärbensknölen så drev jag bakdelen ifrån mig. Till att börja med på en mycket liten volt, å så fort han blev stressad och for iväg så gjorde vi halt och började om. Mycket nogrann med att inte hålla i linan så han skulle känna sig trängd. Efterhand skrittade han lugnare och började söka sig utåt, massor med beröm och drivning bakifrån. Det enda jag ber om är att han ska gå fram i skritt, så länge han skrittar, massor med beröm, å börjar han trava så berömmer jag det med, men jag ber inte om trav.


Testade i båda varven och avslutningsvis så både skrittade och travade Nero åt båda varven i en avslappnad och lugn form där han sökte sig självmant neråt. Vi jobbade totalt i 20 minuter och när han kändes avslappand och nöjd så avslutade vi för dagen.


Duktigaste killen, fick massor med beröm när vi skrittade av och ännu mer i stallet där vi kalasade på morötter innan han fick återvända in i boxen för eftermiddagsmat. Så härligt att se vilket fint förtroende vi har!


Bjuder på lite bilder på pluttisen när vi longerade på banan. Notera vad duktig han är sm själv håller i linan medan matte fotar   


   



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards